Kirjoitus

Verkkopalvelun tietoturva – mitä markkinoijan tulee tietää?

Ota yhteyttä
Verkkopalvelun tietoturva – mitä markkinoijan tulee tietää? Kaikista ohjelmistoista voi joskus löytyä tietoturva-aukkoja tai ongelmia. Merkityksellisintä on se, kuinka nopeasti niihin reagoidaan. Kaikista ohjelmistoista voi joskus löytyä tietoturva-aukkoja tai ongelmia. Merkityksellisintä on se, kuinka nopeasti niihin reagoidaan.

Markkinoinnissa ja viestinnässä tietotekniikka on yhä useammin keskiössä. Mutta vain harva markkinoinnin ammattilainen tulee ajatelleeksi, miten merkittävässä roolissa verkkopalvelun tietoturva on.

Mikäli yrityksen verkkosivustolla tai muissa palveluissa ilmenee tietoturvaongelmia, on se vakava haitta myös yrityksen imagolle – muusta taloudesta puhumattakaan. On siis syytä katsoa mistä hyvä tietoturva koostuu.

Ohjelmistot

Kaikki lähtee hyvin kehitetyistä ja ylläpidetyistä ohjelmistoista. Kaikista ohjelmistoista voi joskus löytyä tietoturva-aukkoja tai ongelmia, merkityksellisintä on miten nopeasti niihin reagoidaan. Huolehdi siis aina, että ohjelmistojen päivityksistä pidetään päivittäin huolta ja asialla on nimetty vastuuhenkilö ja selkeä prosessi takanaan. Valtaosa tietoturvaongelmista johtuu päivittämättömistä ohjelmista.

Varmista siis että ainakin yrityksen julkiset verkkopalvelut ja verkkosivustot ovat aina ajan tasalla. Kannattaa myös varmistua käytettyjen ohjelmistojen sovelluskehityksen käytänteistä ja esimerkiksi siitä, että OWASP TOP10 periaatteita on noudatettu. Vaadi toimittajiltasi kuvaus tietoturvasta nähtäväksi – eikä haitaksi ole, että tietoturvaa on auditoinut myös ulkopuolinen taho.

Palvelimet ja varmuuskopiointi – pilvipalvelu tuo helppoutta

Myös käytettävien palvelinten tietoturvasta tulee pitää aktiivisesti huolta ja tiedot varmuuskopioida mielellään päivittäin. Ei riitä, että sovellusohjelmistot ovat ajan tasalla jos itse palvelimista ei pidetä huolta. Tänä päivänä kannattaa suosia pilvipalvelupohjaisia sovelluksia, sillä niissä palveluntarjoaja huolehtii automaattisesti palvelinten tietoturvasta ja varmuuskopioinnista.

Kuukausittaista pilvipalvelumaksua vastaan saa siis myös mielenrauhaa siitä, että asiat on hoidettu ammattimaisesti.

Valvonta ja aktiivinen seuranta

Kaikkia yrityksen julkisia palveluita tulee aktiivisesti tarkkailla ja valvoa, että mitään ongelmia ei esiinny. Valvonnan tulee ulottua 24/7, sillä usein ongelmat eivät ilmene Suomen virka-aikaan vaan esimerkiksi päiväsaikaan USA:n aikaa. Verkkopalvelujen seurantaan löytyy valmiita työkaluja – helpointa on kuitenkin varmistaa, että seuranta ja valvonta kuuluu osaksi pilvipalvelupakettia.

Mikäli tietoturvaongelmia löytyy – miten reagoit?

Tietoturvaongelmia voi löytyä myös hyvin ylläpidetyistä verkkopalveluista. Esimerkiksi vastikään löydetty Heartbleed SSL -haavoittuvuus kosketti lähes kaikkia maailman verkkopalveluita. Näissä tilanteissa on hyvä varmistua, että reagointijärjestys on mietitty. Puhelinnumerot teknisille yhteyshenkilöille ja tahoille ovat tallessa ja yrityksellä on käytössään tavat tiedottaa asiakkaita mahdollisista ongelmista tai poikkeusjärjestelyistä. Hyvä idea on kerätä talteen asiakaskunnan sähköposti- tai SMS numerot kriisitiedotusta varten ja hankkia käyttöönsä palvelu, jolla kriisitiedottamisen voi hoitaa. Sähköpostimarkkinoinnin oppaastamme löydät dedikoidun osion myös kriisiviestinnästä.

Käsittelemme tietuturva-aihetta lisää ensi kuussa listaamalla 5 tärkeintä asiaa, jotka markkinointi voi tehdä tietoturvan eteen.

 /media/henkilokuvat/henkilokuvat-2013/dsc_6900.jpg

Samuli Tursas

Artikkelin kirjoittaja on yksi Koodiviidakon perustajista, ja toiminut yrityksen toimitusjohtajana sen alusta (v. 2005) lähtien. Samulin oma tausta on ohjelmistojen suunnittelussa, ja hänellä on jo 15 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin ohjelmistoista sekä vahva näkemys digitaalisen markkinoinnin käytännön toteutuksesta.

Samuli Tursas

Artikkelin kirjoittaja on yksi Koodiviidakon perustajista, ja toiminut yrityksen toimitusjohtajana sen alusta (v. 2005) lähtien. Samulin oma tausta on ohjelmistojen suunnittelussa, ja hänellä on jo 15 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin ohjelmistoista sekä vahva näkemys digitaalisen markkinoinnin käytännön toteutuksesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

10 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön

Call-to-Action (CTA) voi vaikuttaa merkittävästi uutiskirjeen kilkkausprosentiin, sivuston CTR:ään tai verkkokaupan myyntiin. Kokosimme 10 vinkkiä CTA:n tehokkaaseen käyttöön.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

100 vinkkiä digimarkkinointiin ja -viestintään

Suomen 100-vuotistaipaleen kunniaksi halusimme kiittää kotimaatamme. Keräsimme kokoon 100 vinkkiä digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää