Kirjoitus

Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon

Ota yhteyttä
Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki.

KTM Matti Pääahon Oulun yliopiston taloustieteelliselle tiedekunnalle tekemä Pro Gradu -tutkimus käsitteli verkkokauppiaiden mainostusta, mediavalintaa ja mediavalintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia mitkä mainoskanavat ja mediat ovat tärkeitä verkkokaupoille sekä selvittää, miten ja millä perustein kanavat on valittu käyttöön. Sähköpostitse ja verkkolomakkeella vastattuun kyselyyn osallistui 193 verkkokauppiasta.

Kyselyssä kerättiin tarkempaa tietoa vastaajien käyttämistä medioista ja mediavalinnan päätöksentekoon liittyvistä asenteista ja käytänteistä. Suosituimpia medioita olivat internet, aikakauslehti sekä sanomalehti. Internetin mainontamuodoista suosituimpia olivat hakusanamainonta, sähköpostimainonta ja sosiaalisen median mainonta.

Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Myös kampanjoiden aikainen tiivis seuranta oli yleistä yli puolelle vastaajista. Omien seurantajärjestelmien tuottama tieto oli tärkeämpää ja se koettiin luotettavammaksi kuin esimerkiksi mainoskanavien ja medioiden antama informaatio.

Tärkeimpiä mediavalintaan liittyviä tekijöitä olivat kustannuksiin liittyvät tekijät, mainonnan tehoon liittyvät tekijät sekä median antama tieto kohderyhmästä. Kvantitatiiviset kriteerit olivat päätöksenteossa tärkeämpiä kuin kvalitatiiviset kriteerit. Tottumus ja intuitio olivat myös merkittävässä roolissa päätöksentekoa enemmistöllä vastaajista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

Mobiilikäytön lisääntyessä maailmanlaajuisesti yhä useampi yritys toteuttaa sivustonsa mobiiliystävällisin keinoin. SOL Palvelut Oy nivoi responsiivisen sivustouudistuksen yhteen laajemman organisaatio- ja brändiuudistuksen kanssa.

Lue lisää

Sisältömarkkinointi – joko on pakko?

Sisältömarkkinointi on kiistatta yksi tämän hetken kuumimpia puheenaiheita markkinoinnin ja viestinnän kentällä. Alan ammattilaisilla on kova halu ryhtyä sisältömarkkinointiin, mutta päänvaivaa aiheuttavat yhä käytännön toteutus, prosessit ja työkalut.

Lue lisää

Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena?

Responsiiviset sivustototeutukset ovat toden teolla lyöneet itsensä läpi myös Suomessa. Päätelaitteen mukaan skaalautuva sivusto palvelee sekä sivuston suunnittelijaa, sivuston selaajaa että yritystä sivuston takana.

Lue lisää

Chief Marketing Technology Officer on täällä

Yrityksen markkinointipäättäjän toimenkuva on muuttunut merkittävästi. Luovan kumppanin tai teknisen toimittajan asiakas ei ole enää sama kuin 10 vuotta sitten.

Lue lisää

Voinko auttaa asiakkaitani luomaan laadukasta sisältöä?

Mainostoimiston verkkouudistukseen käyttämä aika ja vaiva voi tuntua hukkaan heitetyltä, jos uudistettu tuotos ei saa tuekseen laadukasta sisältöä.

Lue lisää