Kirjoitus

Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon

Ota yhteyttä
Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki.

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia mitkä mainoskanavat ja mediat ovat tärkeitä verkkokaupoille sekä selvittää, miten ja millä perustein kanavat on valittu käyttöön. Sähköpostitse ja verkkolomakkeella vastattuun kyselyyn osallistui 193 verkkokauppiasta.

Kyselyssä kerättiin tarkempaa tietoa vastaajien käyttämistä medioista ja mediavalinnan päätöksentekoon liittyvistä asenteista ja käytänteistä. Suosituimpia medioita olivat internet, aikakauslehti sekä sanomalehti. Internetin mainontamuodoista suosituimpia olivat hakusanamainonta, sähköpostimainonta ja sosiaalisen median mainonta.

Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Myös kampanjoiden aikainen tiivis seuranta oli yleistä yli puolelle vastaajista. Omien seurantajärjestelmien tuottama tieto oli tärkeämpää ja se koettiin luotettavammaksi kuin esimerkiksi mainoskanavien ja medioiden antama informaatio.

Tärkeimpiä mediavalintaan liittyviä tekijöitä olivat kustannuksiin liittyvät tekijät, mainonnan tehoon liittyvät tekijät sekä median antama tieto kohderyhmästä. Kvantitatiiviset kriteerit olivat päätöksenteossa tärkeämpiä kuin kvalitatiiviset kriteerit. Tottumus ja intuitio olivat myös merkittävässä roolissa päätöksentekoa enemmistöllä vastaajista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää