Kirjoitus

Verkkokauppa­kauppatutkimus 2011

Ota yhteyttä
Verkkokauppa­kauppatutkimus 2011 Verkkokaupan mahdollisuudet on kyllä ymmärretty yrityksissä, mutta vain harvassa yrityksessä verkkokaupan kehittämiseen on erikseen ohjattu henkilöresursseja.

Suuri osa verkkokaupoista on puuhastelua

Tutkimus paljastaa, että vain harva yritys kokee panostavansa verkkokauppaan riittävästi. Verkkokaupan mahdollisuudet on kyllä ymmärretty yrityksissä, mutta vain harvassa yrityksessä verkkokaupan kehittämiseen on erikseen ohjattu henkilöresursseja. Verkkokaupan kehittäminen ja ylläpito hoidetaankin useimmiten muun työn ohella, mistä johtuen siihen ei pystytä ajallisesti panostamaan tarpeeksi. Tekijöiltä ei myöskään löydy välttämättä riittävää osaamista, mikä asettaa merkittävät haasteet verkkokauppa-alustalle. Verkkokauppa-alustan tulee olla niin helppokäyttöinen, että sitä osaa käyttää kuka tahansa. Usein käytettävyyteen vaikuttavat myös omalla äidinkielellä olevat toiminnot.

Integroimalla verkkokauppa osaksi yrityksen myyntiputkea

Yrityksissä, joissa verkkokauppa on nähty mahdollisuutena, on herätty ymmärtämään myös verkkokaupan rooli osana myyntiputkea. Verkkokauppa ei ole enää irrallinen osa myyntiputkea, vaan tärkeä osa kokonaisuutta, johon kuuluvat myös asiakashallinta sekä markkinointi. Tästä johtuen vahvana trendinä näkyykin muiden järjestelmien, kuten CRM- ja kassajärjestelmien, integrointi osaksi verkkokaupparatkaisuja. Tällä hetkellä vain 20 % verkkokaupoista on olemassa jonkinlainen integraatio muihin yrityksen tietojärjestelmiin.

Sähköposti, Google ja Facebook kiinnostavat verkkokauppiasta

Verkkokauppiaat ovat ymmärtäneet, että markkinointi liittyy kiinteänä osana verkkokauppaan. Yleisimpänä markkinointikanavana on sähköposti, jonka avulla rakennetaan suhdetta asiakaskuntaan. Myös hakukoneiden, joista merkittävimpänä Google, tärkeys on ymmärretty. Vain harvassa yrityksessä osataan kuitenkaan tehdä jatkuvaa työtä löydettävyyden parantamiseksi. Sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet kiinnostavat verkkokauppiaita, ja näistä yksittäisenä kiinnostavaminpana nousi esiin Facebook. Tällä hetkellä sosiaalista mediaan käytetään vain markkinointiin ja tiedon välitykseen - varsinaiset Facebook –verkkokaupat ovat vasta tuloillaan Suomeen.

Kansainvälisyys pelottaa

Vain 62 % kyselyyn vastanneista verkkokauppiasta oli miettinyt kansainvälistymistä. Tämä on yllättävää, sillä Internet globaalina markkinointikanava tarjoaisi nopean ja edullisen tavan kansainvälistymiselle. Kansainvälistymisen houkuttelevuutta vähentää erityisesti logistiikan kalleus. Isoimmiksi koetut uhat verkkokauppiaille löytyivät samoin kansainvälisiltä markkinoilta. Iso osa vastaajista koki suuret kansainväliset verkkokaupat, jotka polkevat kaupoissaan tuotteiden hintoja, suurena uhkana omalle toiminnalleen.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää