Kirjoitus

Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi?

Ota yhteyttä
Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi? Maksutapojen valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Verkkokauppiaille on tänä päivänä saatavilla laaja paletti erilaisia maksuvaihtoehtoja ja valinta niiden välillä voi olla vaikeaa. Maksutapojen valinnassa kannattaakin lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Ensimmäinen valinta kauppiaan kannattaa tehdä sen suhteen, halutaanko käyttää verkkomaksuoperaattoria vai tehdä sopimukset suoraan eri pankkien ja Luottokunnan kanssa. Käytännössä kauppias voi valita useasta eri kombinaatiosta itselleen sopivimman. Se mikä on sopivin kombinaatio, riippuu taasen paljolti kauppojen määrästä kuukausitasolla sekä keskioston suuruudesta. Tarkkaa mallia ei ole näin ollen olemassa, mutta tiettyjä valintoja helpottavia näkökulmia voidaan esittää.

Suorat sopimukset pankkien ja luottokunnan kanssa

Kauppiaan on mahdollista tehdä erillinen sopimus jokaisen pankin kanssa. Tällöin rahaliikenne menee pankin verkkomaksun kautta kauppiaan omalle tilille. Järjestely vaatii yleensä myös tilin perustamisesta kyseiseen pankkiin. Pankki veloittaa palvelusta pienen kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Järjestely on suhteellisen hintava. Mikäli volyymit kuitenkin ovat suuret, järjestely halpenee suhteessa.
  • Suorat sopimukset pankkien kanssa herättävät usein luottamusta ostajassa
  • Raha tulee suoraan kauppiaan tilille, mikä vähentää luottotappioiden riskiä
  • Sopimukset tulee tehdä erikseen jokaiseen pankkiin, mikä voi olla työlästä kauppiaalle
  • Sopimuksen teko pankin kanssa vaatii yleensä yrityksen hallituksen päätöksen. Tarvitaan nimenkirjoittaja sekä kokouksen pöytäkirja.

Luottokunnan kanssa tehtävässä sopimuksessa maksutavoiksi saadaan Mastercard Debit/Credit sekä Visa. Luottokunnan kanssa tehtävät sopimukset toimivat pitkälti samoin periaattein kuin pankkien kanssa – luottokunta veloittaa palvelusta kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Maksupalveluyritykset

Tehtäessä sopimus maksupalveluyrityksen kanssa saavutetaan yhdellä sopimuksella useampi maksutapa. Perusmalleissa mukana ovat yleensä pankit ja kattavimmissa malleissa lisäksi luottokunta sekä esimerkiksi joitain osamaksuvaihtoehtoja. Uusimpana tarjoajana markkinoilla on kivijalkakauppojen maksupäätteistä tuttu Point, joka eroaa mallillaan muista toimijoista hieman: Mikäli yrityksellä on maksupalvelu verkkokaupan lisäksi fyysisessä kaupassa, saadaan raportointi ja maksujen hallinta hoidettua yhdestä paneelista. Muita tarjoajia Suomessa ovat muun muassa Maksuturva ja  Suomen Verkkomaksut. Yleensä palvelumalleissa peritään transaktiokohtaisen maksun lisäksi perusmaksu. Palveluihin liitetyissä osamaksu- ja laskuvaihtoehdoissa on omat komissionsa.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Kauppias saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä useamman maksutavan
  • Menettely on helppo kauppiaalle itselleen
  • Raha kulkee maksupalveluyrityksen kautta, ei suoraan kauppiaan tilille

ViidakkoStore -verkkokauppa-alustaamme on toteutettu laajalti integraatioita eri maksurajapintoihin, tutustu integraatioihin tarkemmin täältä tai ota suoraan yhteyttä, kerromme mielellämme lisää aiheesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää