Kirjoitus

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Ota yhteyttä
Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016 Koodiviidakon tietoiskut digitaalisesta viestinnästä ja markkinoinnista keräsivät sankoin joukoin yleisöä Markkinoinnin viikolla.

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakon toimitusjohtaja Samuli Tursas sai kunnian toimia messujen ensimmäisenä key note -puhujana, ja kertoi ajatuksiaan siitä, kuinka ostaminen on muuttunut.

Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Selkeästi suosituimpia aiheitamme olivat viestinnän perusasiat kuten tiedottaminen, kriisiviestintä ja median kuuntelu, sekä markkinoinnin automaatiot. Erityisesti automaatioiden kanssa emme olleet yksin, sillä messukeskuksen jokaisessa nurkkauksessa saattoi kuulla keskusteluja datasta, automaatiosta, personoinnista ja jatkuvuudesta.

Perinteisempiä aiheita ei kannata kuitenkaan koskaan jättää pois ja niille löytyy aina tilausta, sillä kävijöitä tapahtumassa on monelta eri markkinoinnin kokemusasteelta. Ei siis kannata unohtaa uusia yrityksiä, jotka ovat vasta harkitsemassa erilaisia markkinointimuotoja.

Keskustelimme puhujiemme kanssa molempina päivinä messutunnelmista, ja miltä tapahtuman uudistukset tuntuivat. Videolla Koodiviidakon toimitusjohtaja Samuli Tursas sekä viestintään keskitttyvän PR Cloudin myyntipäällikkö Joonatan Jääskeläinen käyvät läpi omat näkemyksensä tapahtumapäivistä.

Oli myös hienoa huomata, että yleisöltä kysyttäessä markkinoinnin automaatioiden käytöstä, useat kävijät kertoivat jo käyttävänsä jotakin järjestelmää. Asiakastiedon avulla markkinoimisesta on vihdoin tullut arkipäivää Suomessa niin suurille kuin pienemmillekin yrityksille.

Puheet automaatiosta ovat usein tekniikka- ja pöhinätermikeskeisiä. Jatkossa tuleekin ymmärtää, että automaatio on vain väline, joka ei yksin tee autuaaksi. Tarvitsemme arvokasta panosta viestinnän ja markkinoinnin tekijöiltä, jotka ymmärtävät mitä kaikkea uusi teknologia mahdollistaa. Ihmisen ja resurssien tarvetta automaatiot eivät poista mutta vapauttavat resurssit paremmin kohdistettuun ja oikea-aikaiseen viestintään ja markkinointiin.

Pienenä yllätyksenä tuli se, että sosiaalisen median markkinointi vaikutti olevan pienemmässä roolissa tänän vuonna. Some-aiheet keskittyivät selkeästi enemmän seurantaan ja sen hyödyntämiseen. Seurantaan keskityimme myös omissa tietoiskuissamme, kun käsittelimme monitoroinnin perusasioita ja kriisiviestintää.

Kaiken kaikkiaan uudistunut Markkinoinnin viikko oli Viidakolle positiivinen kokemus ja epäilemättä palautteen ansiosta tapahtumasta saadaan vielä parempi. Kiitämme kaikkia osallistuneita mielenkiinnosta tietoiskujamme kohtaan ja tietysti suuresta hattaramenekistä.

Jos vierailit osastollamme ja haluat keskustella lisää Viidakon tarjoamista ratkaisuista digitaaliseen markkinointiviestintään, ota rohkeasti yhteyttä ja käymme kanssasi tarpeesi läpi.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää