Kirjoitus

Tärkeitä työkaluja verkkokaupan analytiikkaan

Ota yhteyttä
Tärkeitä työkaluja verkkokaupan analytiikkaan Kehittämistoimien perustana tulisi olla dataan pohjautuva analytiikka, jonka avulla tehdään päätökset muutoksista sekä seurataan ja vertaillaan muutosten tehoa.

Verkkokauppojen keskinäinen kilpailu on nykyisin hyvin voimakasta eikä alalla menestyäkseen auta jäädä seisomaan paikalleen. On hyvä muistaa, ettei yksikään verkkokauppa ole julkaisun jälkeen täydellinen. Verkkokaupan kehittämättä jättäminen antaa kilpailijoille etulyöntiaseman: jos kilpailijat kehittävät kauppojaan systemaattisesti ja itse et, jäät jatkuvasti jälkeen kilpailijoista.

Verkkokaupan kehittämisbudjettia ei suinkaan kannata haaskata ns. "mututuntumalla" tehtyihin päätöksiin. Kehittämistoimien perustana tulisi olla dataan pohjautuva analytiikka, jonka avulla tehdään päätökset muutoksista sekä seurataan ja vertaillaan muutosten tehoa. Muutoin kehitykseen käytetyt panostukset ovat karrikoidusti lähes sama asia kuin heittäisi rahaa kaivoon.

Analytiikka ja seuranta ovat verkkokaupan kehittämisen kannalta osa-alueita, joihin kannattaa panostaa erityisesti. Esittelemme tätä silmällä pitäen muutaman hyödyllisen työkalun jokaisen verkkokauppiaan työkalupakkiin lisättäväksi.

1. Google Analytics

Google Analytics tarjoaa verkkokauppiaalle kattavimmat työkalut kaupan analytiikan saralta. Analytics kerää tietoa verkkokaupan kävijöistä sekä myynneistä ja esittää ne selkeässä muodossa erilaisten raporttien avulla. Useille kauppiaille Google Analytics tarkoittaa pelkkää kävijäseurantaa, mutta todellisuudessa palvelu tarjoaa hyvin paljon yksityiskohtaista tietoa verkkokaupan kehittämisen pohjaksi.

Analysoimalla palvelun keräämiä tietoja voidaan selvittää, mitkä ovat tärkeimpiä verkkokaupan tulokseen vaikuttavia asioita ja mitkä asiat toisaalta vaativat kehittämistä. Analytics integroituu hyvin myös moniin ulkopuolisiin palveluihin, joten suosittelemme sitä ehdottomasti jokaisessa verkkokaupassa käytettäväksi.

2. ViidakkoStoren laajennetut raportit

ViidakkoStore -verkkokauppa-alustan raportointi tarjoaa perusraporttien lisäksi paljon sellaista tietoa, jota ulkopuoliset analytiikkatyökalut eivät pysty tarjoamaan. Esimerkiksi ostoskoriraportin avulla voidaan selvittää ostoskorien hylkäämistä ja analysoida mahdollisia syitä hylkäämisen taustalla. Ulkopuoliset analytiikkapalvelut eivät yleisesti kerää tietoa hylätyistä ostoskoreista. ViidakkoStoren oma raportointi tarjoaa näin ollen hyvän tilaisuuden napata kiinni niistä ostoskoreista, jotka asiakas on jättänyt syystä tai toisesta tilausvaiheessa kesken.

Tiesitkö muuten, että keskimäärin 65% kaikista ostoskoreista hylätään? Kokemuksmme mukaan verkkokaupan kehittämistoimenpiteillä voidaan painaa ostoskorien keskeyttämisprosentti jopa alle 30 prosentin. Näin keskimääräinen verkkokauppa jopa tuplaisi liikevaihtonsa pelkästään pienentämällä ostoskorien hylkäysprosenttia. Alustamme ViidakkoStore tarjoaa useita teknisiä ratkaisuja ostoskorien läpivientiprosentin nostamiseen.

3. AddThis

AddThis on palvelu, jonka kautta voi seurata näppärästi sosiaalisen median jakoja sekä lisätä halutut sosiaalisen median napit verkkokauppaan. Palvelu tarjoaa lisäksi keskitetysti tilastot muun muassa verkkokaupan tuotejaoista sosiaalisessa mediassa.

AddThis-palvelun ehkä mielenkiintoisin ominaisuus on mahdollisuus seurata osoiteriviltä kopioitujen linkkien jakamista. Käyttäjät eivät välttämättä klikkaa esim. tuotekortilla näkyviä sosiaalisen median nappeja, vaan saattavat sen sijaan kopioida linkit suoraan osoiteriviltä ja linkittää sen eteenpäin. AddThis lisää oletuksena verkkokaupan osoitteisiin yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voidaan seurata sellaisiakin linkkejä, joita ei muuten perinteisten analytiikkasoftien avulla voitaisi seurata. Analysoimalla jaetuimpia sivuja voidaan kehittää sisältöä niin, että mahdollisimman moni jakaisi sitä eteenpäin.

AddShoppers on AddThisiä vastaava, etenkin verkkokaupoille suunniteltu palvelu. Perusominaisuudet ovat samoja kuin AddThisillä, AddShoppers-palvelun avulla voidaan kuitenkin antaa potentiaalisisille asiakkaille myös alennuskoodeja esimerkiksi tilanteessa, jossa käyttäjä jakaa tuotteen Facebookissa tai ostoskorinsa kiitossivulta. AddShoppers tarjoaa toki myös tilastot siitä, kuinka sosiaalisen median jaot ovat tuoneet lisämyyntiä.

4. Moz

Moz (ent. SEOmoz) on internetmarkkinointiin keskittynyt palveluntarjoaja, joka tarjoaa työkaluja etenkin hakukonenäkyvyyden kehittämiseen. Mozilta on tulossa pian myös oma analytiikkatyökalu, jonka luvataan tarjoavan ennennäkemättömiä palveluita markkinoinnin kehittämiseen. Mozin yhteyteen on syntynyt 300 000 markkinoinnista kiinnostuneen käyttäjän yhteisö ja palvelu onkin tutustumisen arvoinen kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Verkkokauppiaan kannalta jo Mozin nykyisetkin työkalut tarjoavat etenkin hakukoneoptimointia varten huikeita mahdollisuuksia. Usein verkkokauppasivustot ovat tuhansine tuotesivuineen niin laajoja, ettei perinteisillä tavoilla välttämättä saada kokonaiskäsitystä eniten kehittämistä vaativista kohteista. Mozin oma, hakukonerobottien käyttäytymistä jäljittelevä Rogerbot kahlaa sivuston läpi kerran viikossa ja palvelu tarjoaa tuloksena helposti luettavan listan hakukoneoptimoinnin kehittämiskohteista tärkeysjärjestyksessä.

Mozin tilastojen avulla voi seurata yksityiskohtaisesti, kuinka verkkokauppaan tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet hakukoneoptimoinnin eri osa-alueilla. Mikä tärkeintä, Moz tarjoaa myös mahdollisuuden asettaa seurantaan kilpailijoiden sivustoja, jonka avulla verkkokauppa voi varmistaa olevansa hakukonenäkyvyyden osalta kilpailijoita edellä. Palvelu tarjoaa myös mahdollisuuden asettaa hakusanoja seurantaan, jolloin seurattujen hakusanojen osalta näkee keskitetysti sijoittumisen eri hakukoneissa.

Yhteenveto

Analytiikka on väline, johon verkkokaupan kehitys kannattaa pohjata hyvin vahvasti. Jollei verkkokauppaan tehtyjen muutosten vaikutuksesta ole saatavilla konkreettista dataa ja vertailutietoa, hyötyjen analysointi jää lähinnä arvailun varaan.

Analytiikan hyödyntäminen vaatii myös, että sitä osataan lukea oikein, näin ollen suosittelemmekin aina analytiikan läpikäymistä yhdessä asiantuntijan kanssa. Ota yhteyttä Viidakon sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihin keskustellaksesi lisää verkkokaupan kehittämisestä.

Ota yhteyttä

 /media/henkilokuvat/tervashonka_kauri_t6b4318ter_300ppi-2-2.jpg

Kauri Tervashonka

Artikkelin kirjoittaja Kauri Tervashonka työskentelee Viidakolla päivittäin verkkokauppaprojektien parissa. Kauri on myös itse pitkän linjan verkkokauppayrittäjä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää