Kirjoitus

Tarjoatko toivotut toimitustavat verkkokaupassasi?

Ota yhteyttä
Tarjoatko toivotut toimitustavat verkkokaupassasi? Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen.

Econsultancyn vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan peräti 50 % verkkokaupan ostajista on joskus jättänyt ostoksensa tekemättä sopivien toimitustapojen puutteen vuoksi. Tutkimuksen innoittamana päätimme pureutua Suomessa saatavilla oleviin toimitustapoihin ja näkökulmiin verkkokauppiaan arjessa.

Toimitustavoista

Vielä joitain vuosia takaperin verkkokaupan toimitustapojen kirjo nojasi pitkälti Postin palvelupisteiden verkostoon. Suomen verkkokauppaostosten toimitus- ja noutoverkosto on kehittynyt huomattavasti.

Postin palvelupisteiden ohella verkkokaupat voivat tarjota kuluttajille mahdollisuuden vaikuttaa paketin noutopaikkaan. Noutopaikkoja on Postin palvelupisteiden lisäksi pakettiautomaatit, joita on nykyään esimerkiksi useissa kauppakeskuksissa. SmartPOST-pakettiautomaattiverkosto on laajentunut jo yli 300 eri paikkaan eri puolilla Suomea: voit tutkia pakettiautomaattien verkostoa tarkemmin täältä.

Postin ohella myös Matkahuolto tarjoaa kattavat palvelut kuluttajien pakettitoimituksiin. Matkahuollon Lähellä-paketin noutopaikaksi ostaja voi valita Matkahuollon palvelupisteiden lisäksi minkä tahansa Pakettipisteen, esimerkiksi Suomen Lähikauppa Oy:n Siwa-, Valintatalo- tai Euromarket –kaupan.

Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Tarjoamalla verkkokaupan asiakkaalle oston kannalta merkittävät toimitustavat voit pienentää hylättyjen ostoskorien määrää ja osoittaa samalla kiinnostuksesi asiakkaiden ostomieltymyksiin ja oston helppouteen.

Voidaan myös perustellusti kysyä, onko Nouto toimitustapana jo laiminlyöty verkkokaupoissa? Vaikkei nouto edustaisikaan suosituinta toimitustapaasi, voi se yhä tulla kyseeseen osalle ostajista. Pitämällä noudon mahdollisuuden kaupassasi saat kenties palveltua nämä asiakkaat muita paremmin ja samalla kasvatat toimitustapavalikoimaasi.

Toimitustapoja on hyvä miettiä myös toimitusketjun tehokkuuden, ei ainoastaan toimituslokaatioiden näkökulmasta. Mitä tapahtuisi, jos pystyisit lupaamaan ostajillesi esimerkiksi seuraavan päivän toimituksen, tai toimituksen kahden päivän sisällä? Nopeat toimitukset vaativat toki tehokkuutta verkkokaupan prosesseilta, mutta saattaisivat tuoda myös merkittävää kilpailuetua.

Kansainväliset toimitukset ja taipuva verkkokauppa-alusta

Suomalaisia verkkokauppoja on syystäkin kritisoitu haluttomuudesta kilpailla kansainvälisessä kaupassa. Yksi näkökulma tähän ovat kansainväliset toimitukset, jotka tulisi tehdä mahdollisuuksien mukaan helpoksi myös rajojen ulkopuolelta ostaville asiakkaille.

Postin ja Matkahuollon palveluiden ohella myös kivijalkamyymälät kannattaa hyödyntää tuotteiden noutopaikkana. Kassajärjestelmäintegraatioiden avulla verkkokauppa-asiakkaalle voidaan näyttää suoraan fyysisten toimipaikkojen varastosaldot, joita hyödyntämällä tuotteen osto tai varaus voidaan tehdä suoraan tiettyyn myymälään.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alusta tukee integraatioilla sekä Itellan että Matkahuollon palveluita, joten logistiikkapalvelut on helppo liittää osaksi alustallamme toteutettua verkkokauppaa. Meillä on kokemusta myös kansainvälisten verkkokauppojen toteutuksesta sekä laajoja kassajärjestelmäintegraatioita hyödyntävistä sähköisistä kauppapaikoista. Asiantuntijoidemme avulla pääset näin ollen hyvin alkuun myös harvinaisempien toimitustapojen hyödyntämisessä.

Ota yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihimme keskustellaksesi tarkemmin sähköisen kaupankäynnin tarpeistanne.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää