Kirjoitus

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin

Ota yhteyttä
Katso kuva Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 37 prosentilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma.
Katso kuva Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, kuuluu vanha sanonta. Sama pätee Suomessa sisältömarkkinointia tekeviin yrityksiin, kertoo Koodiviidakon alkuvuodesta 2015 teettämä sisältömarkkinointitutkimus

Tutkimus toteutettiin Koodiviidakon asiakkaille aineistona Mari Maunun Oulun yliopiston kauppakorkeakoululle tekemään pro gradu -tutkielmaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa. 

Tutkimuksen tulokset osoittavat että yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilta suunnitelmaa ei löydy lainkaan.

Sisältösuunnitelman käyttö yrityksissä

Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 63 prosentilla eli yli puolelta löytyy jonkinlainen sisältösuunnitelma tai sisältöstrategia, joka ohjaa sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Dokumentoitu suunnitelma löytyy 37 prosentilta vastaajista ja suullinen suunnitelma 26 prosentilla.

Niistä vastaajista, joilta ei vielä löydy sisältösuunnitelmaa, 27 % aikoo tehdä sellaisen tämän vuoden aikana. Loput 73 % ilmoittaa, ettei heillä ole aikomusta tehdä suunnitelmaa tai he eivät vielä tiedä tekeekö heidän yrityksensä sellaisen vai ei. Se, että sisältösuunnitelmaa kohtaan löytyy kuitenkin jonkin verran kiinnostusta, on merkki siitä, että sisältöjä halutaan tehdä yrityksissä entistä suunnitelmallisemmin.

Sisältömarkkinoinnin tehokkuus

Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana. Huomattavaa on se, että lähes yhtä suuri osa yrityksistä pitää sisältömarkkinointiaan joko hieman tai ei lainkaan tehokkaana. Vajaa puolet kokee yrityksensä sisältömarkkinoinnin olevan kokonaisuudessa vaihtelevan tehokasta. Tämä tarkoittaa sitä, että noin puolella vastaajista on joko vaikeuksia arvioida sisällöntuotantonsa tehokkuutta tai tehokkuudessa on vaihtelua eri sisältötaktiikoiden välillä.

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen

Yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilla suunnitelmaa ei löydy lainkaan (taulukko).

Kuinka tehokkaana sisältömarkkinointia pidetään? Onko yrityksellä sisältösuunnitelmaa?

Kyllä, dokumentoitu Kyllä, suullinen Ei
Ei lainkaan tehokkaana 1 % 6 % 16 %
Hieman tehokkaana 8 % 26 % 34 %
Vaihtelevan tehokkaana 44 % 47 % 42 %
Tehokkaana 38 % 17 % 8 %
Erittäin tehokkaana 8 % 4 % 0 %

Taulukko: Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen B2B- ja B2C-yrityksissä

Dokumentoidun suunnitelman omaavista yrityksistä 46 % pitää sisällöntuotantoaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana, kun taas yrityksistä, joissa ei ole suunnitelmaa, vain 8 % oli samaa mieltä. Prosenttiosuudet voidaan vuorostaan kääntää lähes päinvastoin kun tarkastellaan, kuinka moni yritys kokee sisältömarkkinointinsa vähän tehokkaana tai täysin tehottomana.

Taulukon tulokset osoittavat sen, että mitä suunnitelmallisempaa yritysten sisältömarkkinointi on, sitä todennäköisemmin se on myös tehokasta tai ainakin se koetaan tehokkaana.

Kuinka sitten tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Apua sisältömarkkinoinnin suunnitteluun:

Lataa kooste Koodiviidakon sisältömarkkinointitutkimuksesta.

Julkaise ja jaa ammattimaisesti

Jotta hiottu sisältö pääsee oikeuksiinsa, on tärkeää tarjota sisältö teknisesti toimivien, tyylikkäiden ja ammattimaisten työkalujen avulla. Ota meihin yhteyttä, jos olet kiinnostunut julkaisemaan mobiiliystävällistä sisältöä Sivuviidakko-alustalla tai jakamaan sisältösi ketterällä Postiviidakko-uutiskirjetyökalulla

Kysy meiltä lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää