Kirjoitus

Näin täytät kesän uutistyhjiön

Ota yhteyttä
Näin täytät kesän uutistyhjiön Kesäviestinnän kannattaa olla kevyttä ja kepeää ja tärkeämmät tiedotteet siirtää syksyyn.

Kesällä viestinnän huoneet hiljenevät. Vaikka jotkin julkaisut ovatkin kesätauolla, kaipaavat monet mediat sisältöä entiseen malliin. Moni muutoin kiireinen lukija on myös kesällä tavallista paremmin tavoitettavissa, erityisesti mobiilissa. Kesällä myöskään kilpailu palstatilasta ei ole yhtä kovaa kuin muulloin.

On selvää, että kesällä ei kannata julkaista yrityksen olennaisimpia ja mehevimpiä uutisia, vaan kärjen on oltava erilainen. Hyvä kesätiedote on usein keveä, informatiivinen ja uudelleenkäytettävä. 

Tiedota olennaiset ajoissa

Olethan muistanut kertoa asiakkaillesi ja sidosryhmillesi tärkeät kesään liittyvät uutiset hyvissä ajoin? Tämä voi liittyä esimerkiksi palveluntarjontaan, valikoimaan tai tuotteisiin.

Esimerkiksi:

  • Kirjastot ovat avoinna kesällä lyhennetyin aukioloajoin
  • Koodiviidakolla palvellaan kesälläkin
  • Eläinlääkärin kesälista: näin suojaat lemmikkisi kesän vaaroilta.

Työnantajabrändi syyskuntoon

Monella pyörii kesäloman aikana mielessä työpaikan vaihto – näitä ajatuksia kannattaa ruokkia! Kesä on erinomaista aikaa syventää rekrytoijaprofiilia päästämällä lukija lähelle yritystä. Kerro tarinoita yrityksen tai yhteisön kulisseista tai historiasta, tai päästä henkilöstö ääneen. Kerro yrityskulttuurista, arjesta ja juhlasta, tuotteiden historiasta ja kansainvälistymisen kommelluksista. Muista kuvat ja videot!

Esimerkiksi:

  • Koodiviidakolla koodataan, kansainvälistytään ja juhlitaan
  • Toimistokoira tuli, stressi lähti – Yritys X panostaa nyt työhyvinvointiin
  • Kauppa Y:n taukohuoneessa kohtaavat 11 eri kansalaisuutta ja 8 eri kieltä.

Keveitä kesäuutisia laiturinnokkaan

Kukaan ei halua lukea YT-neuvotteluiden historiasta laiturilla lekotellessa; kesäuutisena toimii kepeä materiaali. Sisältääkö kassa- tai CRM-järjestelmäsi esimerkiksi tilastotietoa, joka oikein käärittynä voisi olla kiinnostavaa kesäuutismateriaalia – ja jonka voi sitten kierrättää uudelleen syksyllä vaikka somen kautta?

Esimerkiksi:

  • Suomalainen syö keskimäärin 11 kiloa mansikoita kesän aikana
  • Koodiviidakon uutiskirjeitä vastaanotettiin vuoden aikana noin 550 miljoonaa kappaletta yli 30 maassa ja 15 kielellä
  • Suomalainen nainen ostaa keskimäärin 5,45 uutta kesävaatetta kolmessa eri värissä
  • Kesäloma ei ennen muinoin ollut lomaa nähnytkään – opi suomalaisen lomailun historiasta Museossa M.

Informatiivisia oppaita riippumattoon

Yllättävän moni käyttää kesälomansa lueskellen ammattikirjallisuutta – muutoin kun ei ole aikaa. Informatiiviset oppaat ja whitepaperit toimivat hyvin kesälukemisena. Voit myös koota yhteen esimerkiksi vuoden luetuimmat bloggaukset kesäekstraksi. 

Kannattaisiko tiedottaa kansainvälisesti?

Moni palveluyritys päätyy kesällä palvelemaan turisteja. Kannattaa miettiä hyvissä ajoin, tulisiko heidät ottaa huomioon tiedottamisessa. Jos suuri osa kesän tuloista on kiinni vierailijoista, ja heidän tuloonsa varaudutaan, kannattaa tämä myös kertoa esimerkiksi Suomen matkailualan toimijoille tai suoraan ulkomaisiin kanaviin.

Esimerkiksi:

  • Helsingin hotelleissa varaudutaan kiinalaisiin turisteihin asiakaspalvelulla ja aamiaisvalikoimalla
  • Huvipuisto N:ssa palvellaan läpi kesän 8 kielellä
  • Brändi A on suomalaista designia puhtaimmillaan.

Automatisoi ja ajasta

Kesäviestinnän tärkeimpiä osia ovat ajastaminen ja automatisointi. Esimerkiksi tältä näyttää moderni kesäviestintä:

  • Ajastetut sähköpostikampanjat pitävät huolta, että asiakkaat pysyvät aktiivisina kesän läpi
  • Automatisoidut drip-kampanjat varmistavat, että asiakkaan polku siirtyy myös kesällä oikeaan suuntaan.
  • Sosiaalisessa mediassa voi kierrättää talven parhaita sisältöjä ajastetusti – varmista kuitenkin, että joku on aina seuraamassa ja vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin ja palautteeseen.
  • Kesällä toimivat – ainakin kuluttajamarkkinoinnissa – kepeät kesäkampanjat, joihin on helppo osallistua esimerkiksi jakamalla kuvia instagramissa.
  • Automatisoi asiakaspalveluviestit, niin asiakas ei jää yksin silloinkaan, kun sinä lomailet.
  • Huolehdi, että verkkosivuilla on koko kesän toimivaa ja ajastetusti vaihtuvaa sisältöä.

Kaipaako kesäviestintäsi hiomista? Pyydä myyjämme käymään ja kertomaan esimerkiksi markkinoinnin automatisoinnista tai kansainvälisestä tiedottamisesta ePressillä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää