Kirjoitus

Mitä päätös Safe Harborin pätemättömyydestä tarkoittaa digimarkkinoijalle?

Ota yhteyttä
Mitä päätös Safe Harborin pätemättömyydestä tarkoittaa digimarkkinoijalle? Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan? Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan?

Useat verkko- ja pilvipalvelut siirtävät henkilötietoja Yhdysvaltoihin tallennettavaksi tai prosessoitavaksi käyttäen niin sanottua Safe Harbor -järjestelyä. Näitä palveluita käyttävät yritykset ja muut asiakkaat joutuvat nyt muuttamaan toimintatapojaan EU tuomioistuimen 6.10.2015 tekemän päätöksen vuoksi.

Safe Harbor -järjestelyn takana on Yhdysvaltojen Euroopasta poikkeava lähestymistapa tietosuojaan. Yhdysvalloissa ei ole Euroopan tapaan yleistä tietosuojalainsäädäntöä, vaan siellä käytetään alakohtaista lähestymistapaa, jossa yhdistyvät lainsäädäntö, sääntely ja itsesääntely. 

Erilaisesta lähestymistavasta johtuen tietosuojan riittävä taso on turvattu siten, että yhdysvaltalainen siirronsaaja on sitoutunut noudattamaan Yhdysvaltojen kauppaministeriön (US Department of Commerce) ja komission hyväksymiä yksityisyyden suojaa koskevia safe harbor -periaatteita ja tavallisimpien kysymysten ohjetta periaatteiden täytäntöönpanemiseksi (Frequently Asked Questions, FAQs), jotka Yhdysvaltain hallitus on laatinut 21.7.2000. Luottamus amerikkalaiseen tietoturvaan on kuitenkin rapissut viime vuosina erityisesti NSA/Snowden -skandaalin myötä.

EU-tuomioistuin on antanut 6.10.2015 päätöksen (C362/14), jossa se on todennut Safe Harbor -järjestelmän pätemättömäksi. Henkilötietojen siirto Yhdysvaltoihin Safe Harborin nojalla on siis lainvastaista, ja periaatetta noudattavien yritysten palveluita käyttävien on muutettava toimintatapojaan.

Miten digimarkkinoijan tulisi toimia tilanteessa?

On tärkeää muistaa, että vastuu tietosuojasta on aina lopulta markkinoijalla itsellään. Henkilötietoja käsittelevän markkinoijan vastuulla on varmistaa, että kaikki tahot, joille henkilötietoja luovutetaan, toimivat kuten pitääkin.

1. Mikäli et ole asiasta varma, tarkista sopimuksistasi tai palveluntarjoajalta, sijaitsevatko sähköpostirekisterisi ja asiakkaiden henkilötiedot turvallisessa paikassa / järjestelmässä EU:n sisällä. 

2. Minkä maalainen palveluntarjoajasi on ja minkä maan säännöksiä ja lakeja palveluntarjoajasi noudattaa?

Suomessa toimii paljon digimarkkinoinnin ja -ratkaisujen jälleenmyyjiä, joiden tarjoama tekniikka on ulkomaista ja henkilötietoja saatetaan säilyttää Euroopan ulkopuolella. Kannattaa siis ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan ja tarkistaa, ei ainoastaan palveluntarjoajan, vaan myös heidän tarjoamansa teknologian tausta ja henkilötietojen säilytysperiaatteet.

3. Mihin toimenpiteisiin tuomioistuimen päätöksen suhteen on ryhdytty?

Mikäli palveluntarjoajasi siirtää henkilötietoja Yhdysvaltoihin Safe Harborin nojalla, selvitä voitko jatkaa henkilötietojen siirtoa tai palvelun käyttöä muiden tietojensiirtoperusteiden nojalla. Mikäli palveluntarjoajan toimenpiteet tai tarjotut vaihtoehdot ovat riittämättömät tai tilanteen tiedottamisesta puuttuu avoimuutta, on syytä harkita palveluntarjoajan vaihtamista kotimaisiin ja EU:n tietosuojaperiaatteita ja lakeja noudattaviin vaihtoehtoihin.

4. Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan?

Lue lisää aiheesta

Koodiviidakon digimarkkinoinnin työkalut ovat kokonaisuudessaan Koodiviidakko Oy:n kehittämiä palveluja, joiden tuotekehitys tehdään täysin talon sisällä. Tuotteemme ovat 100 % kotimaisia, ja niille on myönnetty avainlippu-tunnus. Asiakkaidemme sähköpostirekisterit ja henkilötiedot sijaitsevat kotimaisilla, luotettavilla palvelimilla ja noudatamme kaikessa toiminnassamme Suomen ja EU:n lakeja ja säännöksiä.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat keskustella tarkemmin aiheesta.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin

Suomalaiset yritykset tekevät sisältömarkkinointia laajalla rintamalla. Suunnitelmallisuus on kuitenkin yhä verrattain heikolla tasolla, vaikka se johtaa tutkitusti parempiin tuloksiin.

Lue lisää

Näin saat blogisi kukoistamaan

Miksi blogit ovat niin suosittuja? Ensisijaisesti siksi, että niistä on aitoa hyötyä niin asiakkaalle kuin yrityksellekin. Blogisumaan on kuitenkin helppo kadota, ja moni blogi on tuomittu keskinkertaisuuteen. Mikä on hyvän blogin resepti?

Lue lisää

Markkinointiviestinnän viikko keräsi alan ammattilaiset yhteen

Olimme viidennen kerran mukana Helsingin Wanhassa Satamassa 22.-23.9.2015 järjestetyllä Markkinointiviestinnän viikolla. Suurkiitos kaikille messuvieraillemme!

Lue lisää

10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen

Kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Lue lisää

Sisältömarkkinointi – hypestä hallintaan?

Koodiviidakko toteutti alkuvuodesta 2015 asiakkailleen sisältömarkkinoinnin käytäntöjä, tavoitteita ja haasteita koskevan kyselyn, johon vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa.

Lue lisää