Kirjoitus

Mitä päätös Safe Harborin pätemättömyydestä tarkoittaa digimarkkinoijalle?

Ota yhteyttä
Mitä päätös Safe Harborin pätemättömyydestä tarkoittaa digimarkkinoijalle? Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan?

Useat verkko- ja pilvipalvelut siirtävät henkilötietoja Yhdysvaltoihin tallennettavaksi tai prosessoitavaksi käyttäen niin sanottua Safe Harbor -järjestelyä. Näitä palveluita käyttävät yritykset ja muut asiakkaat joutuvat nyt muuttamaan toimintatapojaan EU tuomioistuimen 6.10.2015 tekemän päätöksen vuoksi.

Safe Harbor -järjestelyn takana on Yhdysvaltojen Euroopasta poikkeava lähestymistapa tietosuojaan. Yhdysvalloissa ei ole Euroopan tapaan yleistä tietosuojalainsäädäntöä, vaan siellä käytetään alakohtaista lähestymistapaa, jossa yhdistyvät lainsäädäntö, sääntely ja itsesääntely. 

Erilaisesta lähestymistavasta johtuen tietosuojan riittävä taso on turvattu siten, että yhdysvaltalainen siirronsaaja on sitoutunut noudattamaan Yhdysvaltojen kauppaministeriön (US Department of Commerce) ja komission hyväksymiä yksityisyyden suojaa koskevia safe harbor -periaatteita ja tavallisimpien kysymysten ohjetta periaatteiden täytäntöönpanemiseksi (Frequently Asked Questions, FAQs), jotka Yhdysvaltain hallitus on laatinut 21.7.2000. Luottamus amerikkalaiseen tietoturvaan on kuitenkin rapissut viime vuosina erityisesti NSA/Snowden -skandaalin myötä.

EU-tuomioistuin on antanut 6.10.2015 päätöksen (C362/14), jossa se on todennut Safe Harbor -järjestelmän pätemättömäksi. Henkilötietojen siirto Yhdysvaltoihin Safe Harborin nojalla on siis lainvastaista, ja periaatetta noudattavien yritysten palveluita käyttävien on muutettava toimintatapojaan.

Miten digimarkkinoijan tulisi toimia tilanteessa?

On tärkeää muistaa, että vastuu tietosuojasta on aina lopulta markkinoijalla itsellään. Henkilötietoja käsittelevän markkinoijan vastuulla on varmistaa, että kaikki tahot, joille henkilötietoja luovutetaan, toimivat kuten pitääkin.

1. Mikäli et ole asiasta varma, tarkista sopimuksistasi tai palveluntarjoajalta, sijaitsevatko sähköpostirekisterisi ja asiakkaiden henkilötiedot turvallisessa paikassa / järjestelmässä EU:n sisällä. 

2. Minkä maalainen palveluntarjoajasi on ja minkä maan säännöksiä ja lakeja palveluntarjoajasi noudattaa?

Suomessa toimii paljon digimarkkinoinnin ja -ratkaisujen jälleenmyyjiä, joiden tarjoama tekniikka on ulkomaista ja henkilötietoja saatetaan säilyttää Euroopan ulkopuolella. Kannattaa siis ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan ja tarkistaa, ei ainoastaan palveluntarjoajan, vaan myös heidän tarjoamansa teknologian tausta ja henkilötietojen säilytysperiaatteet.

3. Mihin toimenpiteisiin tuomioistuimen päätöksen suhteen on ryhdytty?

Mikäli palveluntarjoajasi siirtää henkilötietoja Yhdysvaltoihin Safe Harborin nojalla, selvitä voitko jatkaa henkilötietojen siirtoa tai palvelun käyttöä muiden tietojensiirtoperusteiden nojalla. Mikäli palveluntarjoajan toimenpiteet tai tarjotut vaihtoehdot ovat riittämättömät tai tilanteen tiedottamisesta puuttuu avoimuutta, on syytä harkita palveluntarjoajan vaihtamista kotimaisiin ja EU:n tietosuojaperiaatteita ja lakeja noudattaviin vaihtoehtoihin.

4. Mieti tilannetta asiakaslähtöisesti: missä asiakkaasi haluaisivat, että säilytät heidän tietojaan?

Lue lisää aiheesta

Koodiviidakon digimarkkinoinnin työkalut ovat kokonaisuudessaan Koodiviidakko Oy:n kehittämiä palveluja, joiden tuotekehitys tehdään täysin talon sisällä. Tuotteemme ovat 100 % kotimaisia, ja niille on myönnetty avainlippu-tunnus. Asiakkaidemme sähköpostirekisterit ja henkilötiedot sijaitsevat kotimaisilla, luotettavilla palvelimilla ja noudatamme kaikessa toiminnassamme Suomen ja EU:n lakeja ja säännöksiä.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat keskustella tarkemmin aiheesta.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen

Kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Lue lisää

Sisältömarkkinointi – hypestä hallintaan?

Koodiviidakko toteutti alkuvuodesta 2015 asiakkailleen sisältömarkkinoinnin käytäntöjä, tavoitteita ja haasteita koskevan kyselyn, johon vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Tiedon määrästä huolimatta kokonaiskuva usein kuitenkin puuttuu – puhumattakaan siitä, että tietoa hyödynnettäisiin markkinoinnin toimenpiteissä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta

Automatisoitujen drip-kampanjoiden avulla voidaan ohjata, opettaa ja herätellä asiakasta pidemmällä aikavälillä. Käsittelemme artikkelisarjan kolmannessa osassa konkreettisia malleja automatisoitujen drip-kampanjoiden käyttöön.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 2: kuinka kävijä tunnistetaan

Markkinoinnin automaatiolla on yhä suurempi rooli asiakkaan matkalla kohti kauppaa. Mutta miten nimettömästä verkkosivukävijästä leivotaan asiakas? Entä missä vaiheessa markkinoinnin automaatio astuu kuvaan?

Lue lisää