Kirjoitus

Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään? Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin.

Harvard Business Review toteaa perinteisen sähköisen kaupankäynnin ajattelumallin olevan vanhentunut. Perinteisen kivijalkamyymälän ja sähköisen kaupankäynnin erot ovat olleet selkeät: joko myyt tuotteita verkossa tai myyt tuotteita myymälässä. Liiketoiminnan taustaprosesseista riisuttuna sähköinen kaupankäynti on kuitenkin vain tapa lähestyä asiakasta. Jos yrität saada myyntiä verkon kautta, olet mukana sähköisessä kaupankäynnissä. Verkkokaupan monimuotoisuus sekä kehittyvät palvelumuodot tekevät perinteisestä sähköisen kaupankäynnin mallista vanhentuneen. Mistä verkkokaupoilla tänään kilpaillaan?

Sähköisen kaupankäynnin malli on tänä päivänä huomattavasti viime vuosia kirjavampi kauppiaiden viedessä yhä enemmän tuotteita ja palveluja verkkoon. Verkossa voit tänä päivänä tilata elintarvikkeita ovellesi, vuokrata pakettiautoja kuljettajan kanssa, vuokrata elokuvia verkon yli televisioosi, lunastaa haluamasi tuotteen myymälään noudettavaksi jne. Kuluttajan tavoittaminen ostohetkellä ei ole nykyään kilpailua pelkästä valikoimasta, vaan myös kuluttajalle mielekkäistä tavoista yhdistää kaupankäyntiin oikeanlaisia digitaalisia palveluja sekä toimitustapoja.

Kuinka sitten voidaan saavuttaa kilpailuetua sähköisen kaupankäynnin markkinoilla? Kivijalkamyymälöissä ostoprosesseja pyritään perinteisesti ohjaamaan esim. kampanjoinnilla, tuotebundlauksella ja laskelmoidulla tuotesijoittelulla. Sähköisessä kaupankäynnissä on valmiudet seurata kuluttajan jokaista ostotapahtumaa, hänen käyttäytymistään ja jopa tunteita. Nämä valmiudet tuovat erinomaiset mahdollisuudet tavoittaa kuluttajan ostoskori sekä päästä hänen toistuvaan ostosykliin.

Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin. Tämä vaatii osin digitaalisuuden yhdistämistä syvälle omaan liiketoimintaan.

Parhaiten menestyvät ne kaupat, jotka tarttuvat tilaisuuteen ja käyttävät hyväksi saatavilla olevia palveluja.

Lue alkuperäinen, englanninkielinen artikkeli

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää