Kirjoitus

Mistä on hyvä mobiilisivu tehty?

Ota yhteyttä
Mistä on hyvä mobiilisivu tehty? Mobiilisivujen keskeinen haaste on tasapainoilu käytettävyyden ja rikkaan sisällön välillä: asioiden tulee olla helposti ja nopeasti löydettävissä ilman, että sisällöstä tingitään liikaa.

Hyvän mobiilisivun suunnittelu ja toteutus on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys. Toisaalta harva asia on yhtä turhauttava kuin kehnosti tehty mobiilisivu, jolta on vaikea löytää etsimäänsä tai etsitty tieto puuttuu kokonaan. Englanninkielisillä sivustoilla näkee joskus osuvasti ilmauksen "See full version", joka jo itsessään viittaa siihen, että mobiiliversio on desktop-versiota riisutumpi.

Mobiilisivujen keskeinen haaste on tasapainoilu käytettävyyden ja rikkaan sisällön välillä: asioiden tulee olla helposti ja nopeasti löydettävissä ilman, että sisällöstä tingitään liikaa. Avaamme artikkelissamme muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä ja käytänteitä toimivaan mobiilisivuun.

1. Tee navigoinnista selkeää

  • Hyvän mobiilisivuston valikot ovat lyhyet ja selkeät. Jos sivuja on paljon, näkymien laajentamiseen voidaan käyttää esimerkiksi +/- -merkkejä. Verkkokaupan puolella voidaan lisäksi hyödyntää kategorisointia, jonka avulla valikko saadaan helpommin käsiteltävään mittaan. Kategorisointia hyödynnettäessä kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei käyttäjä turhaudu harhaanjohtavista kategoriapoluista.
  • Mobiilisivuston navigaatiosta suunniteltaessa tarkista myös, että etusivulle palaaminen on helppoa – usein tuotteen tai yrityksen logo sivun yläsosassa toimii hyvin tähän tarkoitukseen.
  • Call-to-Actionit (CTA) kannattaa puolestaan sijoittaa paikkaan, jossa ne tulevat varmasti nähdyksi. Pääasiallisen CTA:n paikka on useimmiten sivun näkyvimmällä paikalla ja keskellä sivua, kun taas toissijaisia CTA-painikkeita voidaan sijoittaa vähemmän huomionarvoiselle paikalle esimerkiksi varsinaisen CTA:n alle.
  • Navigaation selkeyden kannalta on olennaista, että sisältö konseptoidaan hyvin ennen navigaation rakentamista. Jos sisällön suunnitteluvaiheessa oiotaan mutkia, näkyy se mitä todennäköisemmin myös lopputuloksessa.

2. Panosta relevanttiin sisältöön

Jokaisen mobiilisivuston tulisi olla linkitetty analytiikkaan, josta voidaan seurata sivuston kävijöiden käyttäytymistä sivustolla sekä sisällön keskinäisiä suhteita. Aktiivinen kävijöiden seuraaminen ja ymmärrys siitä, mitä sivuilta etsitään, auttavat korostamaan oikeita asioita sisällössä. Mikä on tärkeää mobiiliselaajalle ja löytyykö se helposti? Älä anna tarjouksien ja kampanjoiden varastaa kaikkea huomiota sivustolla, vaan keskity myös tärkeisiin perushakuihin sekä siihen, että  mobiilisivustolle sivustolle saapuva kävijä ymmärtää mitä verkkosivulla tarjotaan.

3. Toteuta kattava haku

Mobiilisivustoilla on erityisen tärkeää, että kävijä löytää etsimänsä nopeasti ja helposti. Hakutoiminnot kannattaa näin ollen sijoittaa näkyvälle paikalle sivustoa.

  • Haussa voidaan hyödyntää filttereitä, joiden avulla kävijän on helpompi löytää etsimänsä koko sivuston sisällöstä. Filtterit ovat yleisiä erityisesti verkkokaupoissa, joissa tuotteita ja niiden variaatioita voi olla suuri määrä. Filttereitä käytettäessä varmista kuitenkin, etteivät ne koskaan tuota tyhjiä tuloksia vaan sisältö ja haku kohtaavat. 
  • Ennakoivan haun avulla voidaan ehdottaa jatkoa käyttäjän kirjoittamille sanoille ja säästää näin mobiilikäyttäjän aikaa täydentämällä hakusanat. Manuaalisesti syötettävissä hakusanoissa on hyvä huomioida myös mahdolliset kirjoitusvirheet.

4. Suunnittele toimivat lomakkeet

Lomakkeiden ja tietojen täyttäminen voi olla yksi sivuston turhauttavimmista asioista, ellei lomaketta ole toteutettu mobiilikäyttäjää palvelevalla tavalla.

  • Pidä täytettävien kenttien määrä mahdollisimman pienenä, kysy vain pakolliset tiedot jotta lomake on nopea täyttää. 
  • Nopeuta kenttien täyttämistä, voit esimerkiksi "hyppäyttää" käyttäjän automaattisesti seuraavaan kenttään kun edellinen on täytetty.
  • Testaa, että valintaruudut on helppo täpätä aktiivisiksi kosketusnäytöllä.
  • Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan automaattista tietojen täyttöä esimerkiksi rekisteröityneille käyttäjille.

5. Panosta käytettävyyteen

  • Suunnittele sivusto niin, ettei käyttäjä joudu kertaakaan zoomaamaan mobiilisivuasi.
  • Varmista, että kaikki sivuston osiot ovat mobiiliystävällisiä.
  • Tutki kertaalleen sivuston analytiikka nähdäksesi, ettei mitään olennaista ole jäänyt puuttumaan. Jos mobiilisivusto on hyvin toteutettu, ei käyttäjältä tarvitse myöskään erikseen kysyä haluaako hän siirtyä mobiilisivustolle. Päinvastoin on selvää, että mobiilikäyttäjä selaa mieluummin hänen päätteelleen optimoitua mobiiliystävällistä sivustoa.

Saatat olla kiinnostunut myös seuraavista artikkeleistamme:

Tutustu tarkemmin mobiiliystävälliseen Sivuviidakko-julkaisujärjestelmään.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää