Kirjoitus

Millainen on verkkokauppa-asiakkaan laitepolku, ja miten sitä mitataan?

Ota yhteyttä
Millainen on verkkokauppa-asiakkaan laitepolku, ja miten sitä mitataan? Eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä menee analytiikan kannalta ”hukkaan” jossain vaiheessa ennen lopulliseen ostoon johtavaa tapahtumaketjua. Tämä johtuu siitä, että analytiikka tutkii selaajaa Client ID:n perusteella, joka on eri jokaisella eri päätelaitteella.

Nykyään suuri osa sivustojen ja verkkokauppojen selaajista käyttää palvelua useilla eri päätelaitteilla; esimerkiksi pöytäkoneella, tabletilla ja matkapuhelimella. Eri laitteet ja reitit vaikuttavat myös siihen, miten asiakkaan ostokäyttäytyminen näyttäytyy analytiikan puolella.

Yleistä on esimerkiksi, että mobiililla selataan enemmän ja varsinainen osto tehdään kuitenkin pöytäkoneella. Ilman tarkempaa tutkimista voi näin ollen näyttää siltä, että pöytäkoneella selaajat päätyvät muita useammin suorittamaan myös varsinaisen ostoksen. Todellisuudessa sama selaaja on voinut olla hetkeä aiemmin saman kaupan äärellä omalla tabletillaan.

Tilanteesta haastavan tekee siis se, että eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä menee analytiikan kannalta ”hukkaan” jossain vaiheessa ennen lopulliseen ostoon johtavaa tapahtumaketjua. Tämä johtuu siitä, että analytiikka tutkii selaajaa Client ID:n perusteella, joka on eri jokaisella eri päätelaitteella. Analytiikan kannalta asia voidaan korjata, jos pyritään tunnistamaan sama asiakas kaikkien päätelaitteiden takana.

Miten ongelma ilmenee käytännössä?

Ongelma on hyvin samankaltainen kuin tulosreittien analytiikan kanssa. Otetaan esimerkiksi verkkokauppa-asiakkaamme, jolla 29 % ostajista kirjautuu uutiskirjeistä tulleiksi. Kun analytiikkaan pureudutaan tarkemmin, huomataan kuitenkin että 40 % ostajista on jossain vaiheessa tullut sivustolle uutiskirjeestä. Sama toistuu hakukoneliikennettä tutkittaessa: 27 % ostajista kirjautuu hakukoneista tulleiksi, kuitenkin 37 % on jossain vaiheessa ennen ostamistaan tullut verkkokauppaan hakukoneen kautta.

Vääristynyt tai puutteellinen tieto voi ohjata verkkokaupan kehitystä väärään suuntaan, sillä usein esimerkiksi kaupan laiteoptimointia tehdään ostotietoihin perustuen. Voidaan esimerkiksi tutkia, vaihteleeko oston suuruus eri laitteiden välillä ja mihin markkinointikanaviin kannattaa panostaa.

Myös maailmalla kuhisee laitteiden välisen mittaamisen tiimoilta. Sivustoanalytiikkatoimittaja Google Analytics ilmoitti vastikään tulevasta ominaisuudesta (Cross-device measurement), jonka luvataan jatkossa tunnistavan analytiikassa entistä paremmin eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä.

Miten puutteelliselta tiedolta voisi välttyä?

Varmin tapa välttyä puutteelliselta tiedolta on tunnistaa verkkokaupan selaaja jo ennen lopullista ostoksen tekoa. Tällainen toimintatapa yhdistettynä Googlen tulevaan uudistukseen antaa jatkossa aiempaa tarkempaa tietoa käyttäjän liikkeistä. Käyttäjä voidaan tunnistaa samaksi henkilöksi, vaikka hän selaisi kauppaa useilla eri päätelaitteella ja identifioida näin tarkemmin myös ostoon johtaneita laitepolkuja ja toimenpiteitä. Tapoja asiakkaan tunnistamiseen on useita, joista verkkokauppa-alustamme ViidakkoStore tukee muunmuassa seuraavia:

  • Kirjautuminen
  • Muistutukset: ostoskorin tai muistilistan tallennus
  • Ostoskorin lähetys omaan sähköpostiin

Verkkokauppaan voidaan toteuttaa myös markkinoinnin automaatioita, joiden avulla selaaja voi esimerkiksi saada sähköpostiinsa graafisen uutiskirjeen, joka muistuttaa kesken jääneestä ostoskorista. Erityisesti mobiililla kauppaa selaava voisi yllättyä positiivisesti responsiivisesta uutiskirjeestä, joka näyttää kirjeen sisällön mobiilikäyttäjälle optimoituna.

Yllämainittuihin tapoihin voidaan kannustaa sekä verkkokaupan asiakkaan tunnistamisen että lisämyynnin kannalta. Kerroimme edeltävässä kirjoituksessamme, että peräti 65 % verkkokaupan ostoskoreista hylätään; edellä mainitut muistutukset ja automaatiot ovat eräitä parhaista keinoista välttää hylättyjä ostoskoreja ja saada käyttäjä palaamaan ostoksen äärelle.

Tutustu tarkemmin verkkokauppa-alustaamme ViidakkoStoreen tai ota suoraan yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijatiimiimme. Otetaan vaikkapa yhteinen puolituntinen nykyisen verkkokauppanne kehittämismahdollisuuksista.

Ota yhteyttä

Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista artikkeleistamme:


Google Analyticsin uudet ominaisuudet paljastettiin esityksessä Optimize Web and Mobile Apps, Across Devices, Using Google Analytics, pääset tästä esityksen videoon.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen

Kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Lue lisää

Sisältömarkkinointi – hypestä hallintaan?

Koodiviidakko toteutti alkuvuodesta 2015 asiakkailleen sisältömarkkinoinnin käytäntöjä, tavoitteita ja haasteita koskevan kyselyn, johon vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Tiedon määrästä huolimatta kokonaiskuva usein kuitenkin puuttuu – puhumattakaan siitä, että tietoa hyödynnettäisiin markkinoinnin toimenpiteissä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta

Automatisoitujen drip-kampanjoiden avulla voidaan ohjata, opettaa ja herätellä asiakasta pidemmällä aikavälillä. Käsittelemme artikkelisarjan kolmannessa osassa konkreettisia malleja automatisoitujen drip-kampanjoiden käyttöön.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 2: kuinka kävijä tunnistetaan

Markkinoinnin automaatiolla on yhä suurempi rooli asiakkaan matkalla kohti kauppaa. Mutta miten nimettömästä verkkosivukävijästä leivotaan asiakas? Entä missä vaiheessa markkinoinnin automaatio astuu kuvaan?

Lue lisää