Kirjoitus

Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena?

Ota yhteyttä 2
Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena? Responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin keskimääräinen sivustoprojekti. Tekniikan kehittäminen edellyttää asiantuntevan tiimin sekä perusteellisen testaustyön.

Mobiililaitteiden käytön yleistymisen myötä myös sivustojen taustalla oleva tekniikka on muuttunut. Jos sivuston halutaan palvelevan mobiilikäyttäjiä, voidaan käytännössä valita kahden vaihtoehdon välillä. Varsinaisen sivuston kylkeen voidaan toteuttaa erillinen mobiiliversio, johon mobiililaite-selaajat ohjautuvat automaattisesti. Toinen vaihtoehto on toteuttaa varsinainen verkkopalvelu responsiivisena, jolloin sisältö skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla.

Esimerkkejä Viidakon toteuttamista responsiivisista sivustoista:

Miksi responsiivinen toteutus kannattaa?

Responsiivinen toteutus varmistaa sivuston ulkoasun toimivuuden päätelaitteesta riippumatta. Erillisellä mobiiliversiolla voidaan toki palvella varmuudella yleisimpiä laitekokoja käyttävät selaajat. Joidenkin laskelmien mukaan tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin noin 230 eri kokoista näyttöä, eikä kaikille näille voida suunnitella omaa erillistä näkymäänsä. Tämän laskelman valossa responsiivinen toteutus on jo hyvinkin perusteltua, sillä automaattinen skaalaus varmistaa sivuston optimaalisen ulkoasun laitteen koosta huolimatta. Huonosti toteutettujen mobiilisaittien ja näkymien selaaminen on yksinkertaisesti raivostuttavaa – tähän on varmasti jokainen meistä törmännyt.

Joidenkin esimerkkien valossa vaikuttaa myös siltä, että mobiililla ostetaan enemmän. Jos tämä pitää paikkansa, on varmasti jokaisen verkkokauppiaan intresseissä toteuttaa palvelu responsiviisena. Ehkä paras perustelu responsiiviseen toteutukseen on kuitenkin se, että toteutus palvelee kaikkia osapuolia tuoden näin mielenrauhaa kullekin projektin osapuolelle. Yrityksen edustajat voivat varmistua siitä, että laitteesta riippumatta brändi-ilme säilyy ja sivusto näyttää hyvältä. Suunnittelija taas voi tehdä alusta alkaen ulkoasut responsiiviseen näkymään ja varmistua siitä, että tekniikka toimii taustalla. Myös tekniikan toimittajan kannalta on hyvä asia, että asiakas saa käyttöönsä modernin sivuston, joka todella vastaa tämän päivän tarpeita. Loppukädessä hyötyy myös tyytyväisempi selaaja.

Ei pelkkää hyvää

Responsiiviset toteutukset ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota blogikirjoituksissa ympäri maailmaa. Niitä on myös kritisoitu, mutta lähes poikkeuksetta tekniikan kritisointi kohdistuu seuraaviin asioihin:

  • Responsiivisen tekniikan kehittäminen vaatii paljon aikaa, työtä ja asiantuntevan tiimin
  • Tekniikan testaaminen on vaivalloista

Näiden seikkojen vuoksi responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin mihin keskimääräisissä saittiprojekteissa on totuttu. Me Viidakolla olemme tehneet tämän taustatyön valmiiksi, näin ollen luova kumppani voi keskittyä suunnittelemaan parhaan mahdollisen responsiivisen ulkoasun ja luottaa siihen, että tekniikka pelaa taustalla. Ota yhteyttä Viidakon asiantuntijatiimiin kysyäksesi lisää! Viidakko Marketing Cloud -tuoteperheen avulla voidaan toteuttaa responsiviisen sivuston ohella myös responsiiviset uutiskirjepohjat tai responsiivinen verkkokauppa.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Artikkelin kommentit (2)

25.09.2013

Kantolan sivut ei toimi

Kantolan sivut eivät ainakaan IE:llä toimi kunnolla.

- Petteri Saari

26.09.2013

IE-ongelmaa ei pysty kokonaan poistamaan

Vanhaa IE:tä käyttämällä moni saitti jää toimimatta, onneksi niitä käytetään enää todella vähän -- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp

- Koodiviidakko
  Koodiviidakko Oy

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää