Kirjoitus

Miksi ostoskoreja hylätään?

Ota yhteyttä
Miksi ostoskoreja hylätään? Asiakas hylkää ostoskorin usein muun muassa siksi, ettei hän ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista.

Pohjois-Amerikkalaisen verkkokauppatoimittaja Invespin vastikään teettämä tutkimus osoitti, että peräti 65,23 % verkkokauppojen ostoskoreista hylätään. Mitkä ovat yleisimpiä hylkäämiseen johtavia syitä, ja voitaisiinko asiaan vaikuttaa?

1. Ostoksella on korkeat toimituskulut tai niitä ei ole selkeästi mainittu.

Vinkki:

Tarjoa ostajalle mahdollisuuksien mukaan useita toimitustapoja, joiden myötä koriaan kasaava potentiaalinen asiakas voi myös itse vaikuttaa loppusummaan. Muista myös ostoon liittyvien kulujen läpinäkyvyys kaupassasi, etteivät toimituskulut tule mukaan summaan yllättäen tai liian myöhäisessä vaiheessa ostoprosessia. Myös erilaiset verkkokaupan kampanjat, kuten ensimmäinen tilaus ilman toimituskuluja, voivat auttaa luomaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäisen oston ja hyvin hoidetun asiakkuuden myötä ostajan on aina helpompi palata kauppaasi ja hyväksyä myös tilaukseen liittyvät kulut.

2. Huono valmius oston tekemiseen.

Vinkki:

Huono valmius oston tekemiseen johtuu usein siitä, ettei ostoskoriaan kasaava asiakas ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista. Huolehdi siis siitä, että verkkokaupan tuotetiedot ovat aina ajan tasalla ja että annat asiakkaallesi riittävästi tietoa tuotteistasi tai palveluistasi (esimerkiksi tekniset tiedot, kuvat, kuvaukset tai käyttäjien kommentit ja arvostelut). Tuotetietojen siirtymistä voidaan helpottaa myös integraatioilla, joiden avulla eri järjestelmät voidaan saadaan puhumaan keskenään samaa kieltä. Verkkokaupan ostajien käyttäytymistä ja tyytyväisyyttä kannattaa myös tutkia säännöllisin väliajoin, jotta mahdolliset osto-esteet tai hidasteet tulisivat esille ajoissa.

3. Ostoksen loppuun saattamiseen vaaditaan liikaa tietoja tai prosessi on muutoin liian monimutkainen.

Vinkki:

Pyri pitämään ostoa varten kerättävät tiedot ja lomakkeet lyhyinä ja ytimekkäinä. Tarvittavat asiat on tottakai kysyttävä – kannattaa kuitenkin pitää mielessä että pitkä lomake voi uuvuttaa ostajan ja usean kohdan lomake johtaa pahimmassa tapauksessa koko ostoskorin hylkäämiseen. Jotkut verkkokauppiaat ovat jo ottaneet käyttöönsä niin kutsutun One Page Checkout -toiminnon, jossa koko ostoskori, sen vaiheet ja hyväksyminen tapahtuu yhdellä ja samalla sivulla. Tällaisilla nopeutetuilla ja ostajan kannalta helpoilla ratkaisuilla pyritään poistamaan oston esteitä ja pienentämään ostoskorien hylkäämisprosenttia.

4. Ostaja poistuu ja suunnittelee palaavansa myöhemmin.

Vinkki:

Ota huomioon ostajat, jotka suunnittelevat palaavansa myöhemmin. Voit esimerkiksi toteuttaa verkkokauppaan ostoskorin tallennusmahdollisuuden, jonka myötä ostoa suunnittelevan ei tarvitse aloittaa kaikkea alusta palattuaan. Ostoskorien kesken jättäminen on niin yleistä, että myös erilaisia markkinoinnin automaatioita kannattaa harkita vakavasti. Mitä jos ostoskorinsa kesken jättävä saisi heti seuraavana päivänä sähköpostiinsa muistutuksen asiasta, vaikkapa tyylikkäällä graafisella uutiskirjeellä jossa olisi houkutteleva kuva tuotteesta sekä sen tärkeimmät hyödyt ja ominaisuudet?

5. Ostajan toivomaa maksutapaa ei löydy maksutapavalikoimasta.

Vinkki:

Tarjoa verkkokaupassasi mahdollisuuksien mukaan paljon erilaisia maksurajapintoja. Pohjoismaissa teetetyt tukimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi jälkikäteen laskulla maksaminen on yhä suosittua ja haluttu sekä luotettavana pidetty maksutapavaihtoehto.

Ota yhteyttä Koodiviidakon asiantuntijoihin, jos haluat keskustella lisää sähköisestä kaupankäynnistä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää