Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

0
Kuvitettu kuva markkinoinnin automaation esimerkistä, jossa tietoja kerätään automaatiojärjestelmästä muista järjestelmistä.
Jaa

Yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan, mutta eivät aina hyödynnä sitä tehokkaasti markkinointitoimenpiteissään. Usein tiedot jäävätkin hajalleen eri järjestelmien ja henkilöiden välille – ilman, että ne olisivat yhdessä paikassa kaikkien saatavilla. Käytännössä yritysten asiakasymmärrys jakautuu usein datan muodossa pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen ja myynti kenties kolmannen. Tällöin dataa makaa järjestelmissä ilman, että siinä piilevää potentiaalia osataan hyödyntää.

Miten olemassa oleva asiakastieto sitten saadaan tehokkaasti valjastettua markkinoinnin käyttöön? Tässä markkinoinnin automaatio käytännössä -artikkelisarjamme neljännessä ja viimeisessä osassa käymme läpi konkreettisia markkinoinnin automaatio -esimerkkejä, joissa eri järjestelmistä saatu tieto yhdistyy käytäntöön automaation avulla.

CRM ja markkinoinnin automaatio

CRM (Customer Relationship Management) eli asiakastietojärjestelmä säilöö ja järjestää kaikki asiakastietosi. Kun yhdistät CRM:n markkinoinnin automaatiojärjestelmääsi, valjastat asiakkuudenhallintaan liittyvän datan osaksi markkinointia. Tällöin integraatio markkinoinnin automaatiojärjestelmän kanssa voi lisäksi auttaa myyntiä ja markkinointia toimimaan tehokkaammin yhteistyössä.

Miten sitten CRM:ää ja automaatiota oikeastaan käytetään yhdessä? Tässä käytännön markkinoinnin automaation esimerkkejä, joissa hyödynnetään CRM-järjestelmästä löytyvää tietoa automatisoiduissa viesteissä:

  • Automatisoi kohdennetut uutiskirjeet eri segmenteille asiakkuuden vaiheen tai aktiivisuuden perusteella
  • Lähetä automaattinen tarjous tai ehdota tapaamista asiakkaille, joiden viimeisimmästä ostotapahtumasta on vierähtänyt jo tovi
  • Lähetä kutsu organisaatiosi tapahtumaan niille potentiaalisille asiakkaille, joiden kanssa takana on jo yksi tapaaminen
  • Lähetä automaattinen muistutus sopimuksen uusimisesta hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä
  • Lähetä automaattinen tervetulokampanja asiakkaille, joiden kanssa on juuri kirjoitettu sopimus
  • Kerää automaattisesti palautetta sopimuksen irtisanoneilta tai entisiltä asiakkailta.

Toimiva markkinoinnin automaation esimerkki on, kuinka järjestelmä hakee CRM-järjestelmästä tarvittavat tiedot ja automatisoi lähetettävät kirjeet asetettujen segmenttien mukaan. 

Verkkokauppa ja markkinoinnin automaatio

Yritysten verkkokaupat pitävät sisällään merkittävän määrän tietoa ostajista, esimerkiksi heidän asiakastietojaan ja tietoja heidän käyttäytymisestään. Nämä tiedot tarjoavat oivan mahdollisuuden tehdä henkilökohtaista, personoitua sisältöä ja kohdennettua markkinointia. Yhdistämällä verkkokaupan asiakastiedot markkinoinnin automaatioon voit erityisesti tehostaa lisä- ja ristiinmyyntiäsi.

Tässä muutama markkinoinnin automaatio -esimerkki verkkokaupasta saatujen tietojen hyödyntämisestä:

  • Segmentoi asiakkaat ostojen perusteella ja lähetä kohdennetut uutiskirjeet eri ryhmille
  • Lähetä tietyn tuotteen ostajille automaattinen uutiskirje, jossa suosittelet tuotteen kanssa yhteensopivia tuotteita
  • Lähetä säännöllisesti tilattavan tuotteen ostajalle muistutus siitä, että pian on aika uusia tilaus
  • Lähetä tuotteen ostaneelle automaattinen tietopaketti parhaista tavoista hyödyntää tuotetta
  • Lähetä muistutus hylätystä ostoskorista, ja tarjoudu auttamaan ongelmatilanteissa
  • Lähetä asiakkaalle tietoja tilauksen etenemisestä ja toimituksesta

Toimiva markkinoinnin automaation esimerkki on, kuinka järjestelmä hakee CRM-järjestelmästä tarvittavat tiedot ja automatisoi lähetettävät kirjeet asetettujen segmenttien mukaan.

Varausjärjestelmä ja markkinoinnin automaatio

Varausjärjestelmät pitävät sisällään laajan skaalan tietoa ja useimmat niistä sisältävät dataa asiakkuuksista, ajankohdista, varatun tuotteen tai palvelun saatavuudesta ja hinnoista sekä muista yksityiskohdista. Nämä tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia automaatioiden luovaan hyödyntämiseen. Oli kyse sitten hotellivarauksesta, hammaslääkärikäynnistä tai katsastuksesta, on lisä- ja ristiinmyynnin ja asiakkuuden kehittämisen mahdollisuuksia runsaasti. 

Tässä muutama markkinoinnin automaatio -esimerkki varausjärjestelmästä saatujen tietojen hyödyntämiseen:

  • Tarjoa hotellin kansainvälisestä varauspalvelusta varanneelle parempaa hintaa, jos tämä ensi kerralla varaa suoraan hotellin omasta järjestelmästä. Näin vältät välityspalkkiot
  • Lähetä lomamatkan varanneelle automaattinen drip-kampanja, joka kertoo tulevasta matkakohteesta ja markkinoi samalla maksullisia lisäpalveluita
  • Lähetä muistutus varauksesta ja tarjoa henkilökohtaista palvelua, jotta vältät viime hetken peruutuksia
  • Lähetä tarjous hammastarkastuksesta tai katsastuksesta vuosi sitten asioineelle
  • Tarjoa risteilyn varanneelle korotusta parempaan hyttiluokkaan ja kannusta tekemään ravintolavaraukset etukäteen
  • Pyydä automaattisesti palautetta tapahtuman jälkeen ja markkinoi seuraavaa tapahtumaa
  • Lähetä tietoa paikallisista tapahtumista, jos järjestelmäsi pitää sisällään sijaintitietoja.

Automaatio hakee varausjärjestelmästäsi tarvittavat tiedot tapahtumaan osallistumisesta ja lähettää puolestasi palautekyselyt sekä markkinoi seuraavia tapahtumiasi.

Lisäksi varausjärjestelmän integraatio automaation kanssa tarjoaa auttavan käden työntekijöillesi. Konkreettinen markkinoinnin automaation esimerkki säästetystä ajasta on nimittäin se, miten ajankäyttö tehostuu työvaiheiden vähentyessä integraation myötä. Yhdessä toimivat järjestelmät lähettävät tiedot varausten perumisesta ja siirroista, eikä yksittäisten työntekijöiden tarvitse käyttää siihen omia resurssejaan. 

Käytännössä yhdessä toimivat järjestelmät auttavat näin: jos asiakas päättää perua tai siirtää varauksensa, automaatiojärjestelmä lähettää henkilökunnalle ilmoituksen siitä. Henkilökunta pystyy vastaamaan tähän asiakkaalle nopeasti ja tarjoamaan mahdollisia ratkaisuja tilanteeseen, kuten uuden varausajankohdan tai palautuksen. Näin tieto ei mene ohi ja työntekijät osaavat reagoida nopeasti, mikä auttaa parantamaan asiakastyytyväisyyttä. 

Harkitse myös näitä integraatioita

Jo aikaisemmin kerrottujen lisäksi tässä vielä muutama markkinoinnin automaatio -esimerkki integraatioista, joiden avulla voit hyödyntää jo olemassa olevaa tietoa:

  1. Verkkosivustointegraatio: mahdollistaa sivustoseurannasta syntyneiden tietojen hyödyntämisen, kuten sivustolla vietetyn ajan ja kiinnostuksen kohteet. Näiden tietojen avulla voit kehittää parempia kampanjoita ja markkinointiviestejä sekä tuottaa sivustollesi personoidumpaa sisältöä automaatioon kerättyjen tietojen avulla luoden yksittäisille kävijöille personoituja sisältöosioita. 
  2. Kampanjatietojen synkronointi: nykypäivänä kampanjoiden teko hajautuu useiden eri järjestelmien välille. Integroimalla eri järjestelmät automaatioon, alkaa automaatiojärjestelmän asiakasprofiileihin kasaantumaan tietoa asiakkaiden eri toimista. Näistä toimista voidaan yhdistellä laajempia kokonaisuuksia ja niiden perusteella luoda segmenttejä.  Esimerkiksi oppaan verkkosivuilta tilannut ja blogitekstin aiheesta “X” lukenut voidaan lisätä aiheen mukaiselle kiinnostuslistalle ja lisätä myös automaattisesti aiheen uutiskirjelistalle sähköpostimarkkinoinnin työkalussa.  
  3. Integrointi muiden työkalujen kanssa: keskustele automaatiokumppanisi kanssa käytössäsi olevista järjestelmistä ja niiden mahdollisuuksista. Esimerkiksi useimmat tapahtumanhallintajärjestelmät, chatbotit,  jäsentietojärjestelmät ja kassajärjestelmät voidaan integroida osaksi automaatiota. Asiantunteva kumppani osaa tarjota ja toteuttaa toimintasi kannalta tärkeimmät ja tehokkaimmat integraatiot, jotka palvelevat kokonaisvaltaisesti toimintasi tarpeita. 

Olemassa oleva asiakastieto toimii automaatioiden lähtökohtana

Olemassa olevan asiakastiedon kattava hyödyntäminen ja sen ajantasaisuus ovat loistava lähtökohta markkinoinnin automaation käyttöönotolle ja personoidulle viestinnälle. Monipuolinen asiakastietokanta mahdollistaa tarkkojen segmenttien luomisen eri ehtojen perusteella, kuten esimerkiksi kertaoston tehneen, mutta kampanjakirjeitä tietystä tuotealueesta ahkerasti klikanneiden ja avanneiden erottelun omaan asiakassegmenttiin.

On kuitenkin hyvä huomata, että olemassa olevien tietojen valjastaminen ja tarvittavien integraatioiden luominen automaation käyttöönottoa varten on yhteistyötä vaativa projekti, jossa asiantuntevan kumppanin merkitys korostuu. Vaikka yhteinen puristus voi ennakkoon tuntua työläältä, kannattaa muistaa, että kun olemassa olevat tiedot, integraatiot ja automaatiojärjestelmä toimivat yhdessä, alkavat ne nopeasti kantaa hedelmää. Kun useampia järjestelmiä liitetään automaatiotyökaluun, viestinnän kokonaiskuva ja asiakasryhmät erottuvat helpommin.

Tarvitsetko markkinoinnin automaatiotyökalun ja asiantuntevan kumppanin?

Kotimaisen LianaAutomation-työkalumme avulla pääset nopeasti automaatiossa toteutuksen tasolle ja kokemaan automaation hyötyjä käytännössä. Autamme valjastamaan jo olemassa olevan asiakastiedon käyttöön, ja avoimen rajapinnan ansiosta luomme tarvittavia uusia integraatioita räätälöidysti tarpeidesi mukaan.

Kysy markkinoinnin automaatiosta!

Tutustu artikkelisarjan aiempiin osiin:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja