Kirjoitus

Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi?

Ota yhteyttä
Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi? Siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat.

Useat kauppiaat huolehtivat siitä, kuinka kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tuotaisiin luontevasti yhteen. Huoli on ymmärrettävä, sillä molemmissa pätevät toisistaan hieman erilaiset lainalaisuudet – siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat. Myös hinnoitteluperiaatteet voivat erota toisistaan. Kokosimme yhteen muutaman näkökulman aiheesta.

Monistus vai uudelleenbrändäys?

Toisaalta olemassa oleva kivijalkamyymälä, ja näin ollen olemassa oleva brändi, voidaan nähdä hyvänä etulyöntiasemana. Verkkokauppaan on helppo lähteä, kun tuotteet ja brändi ovat jo ostajille tuttuja. Näin verkkokauppa voidaan usein "monistaa" kivijalkamyymälän pohjalta – voidaan hyödyntää olemassaolevaa yritysilmettä, tuotevalikoimaa sekä kivijalkamyymälän pyörittämisessä saavutettua tietotaitoa. Verkkokauppa-alustaan toteutettavat kassajärjestelmäintegraatiot helpottavat lisäksi varasto- ja tuotehallintaa: kivijalkamyymälä ja verkkokauppa voivat toimia ikäänkuin yhtenä suurena yksikkönä, jonka jakelutiet vain eroavat toisistaan.

Useissa tapauksissa kyseeseen tulee kuitenkin myös ns. uudelleenbrändäys. Toisinaan kauppiaat kokevat verkkokaupan eroavan kiviijalkamyymälän lainalaisuuksista niin ratkaisevasti, että tahtovat esimerkiksi pitää verkossa yllä erilaista tuotevalikoimaa tai hinnoitella ja paketoida tuotteensa hieman eri tavalla. Jotta vältytään luomasta sekaannusta ostajien keskuudessa, voidaan verkkokauppa tällöin uudelleenbrändätä kivijalkamyymälään nähden.

Verkkokauppaan lähtemisessä ei näin ollen kannata jumiutua haasteeseen kivijalkamyymälän ja verkkokaupan yhteentuomisesta. Nämä kaksi voivat toimia keskenään hyvänä parina tai toisaalta yhtä hyvin irrallisina brändeinä, mikä antaa kauppiaalle suuremmat mahdollisuudet mukautua eri myyntiympäristöjen hintapaineisiin ja muutoksiin.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alustallemme on toteutettu useita eri tyylisiä verkkokauppoja, sekä kivijalkamyymälöiden tueksi että omana irrallisena liiketoimintanaan. Alustassamme on myös kattavat integraatiomahdollisuudet erilaisiin kassa- , talous- ja tuotehallintajärjestelmiin. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää meistä ja ratkaisustamme.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää