Kirjoitus

Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on?

Ota yhteyttä
Katso kuva Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on? Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet
Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla. Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka perustuu hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön tai tiedon tarjoamiseen kohdeyleisölle. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin takana on siis onnistunut sisältö, ei niinkään tuotteen tai palvelun mainostaminen. Sisällön ei siis pidä olla myyvä vaan enemmänkin vastata kohdeyleisön haasteisiin ja tavoitteisiin kouluttaen, opastaen ja inspiroiden heitä.

Miksi sitten sisältömarkkinointia tulisi tehdä? Vastaus: Yksinkertaisesti erottumisen vuoksi. Valtaosa markkinoinnista on tällä hetkellä ns. perinteistä tuote- ja palvelumarkkinointia, jossa keskitytään esimerkiksi tuotteen ominaisuuksien esittelyyn tai palvelun promoamiseen. Tällaista mainontaa tulee nykyään joka kanavasta, oli kyse sitten webistä, tv:stä tai printtimedioista. Usein kuluttajat jättävät huomioimatta tällaisen mainonnan tai blokkaavat webbimainokset jollain työkalulla. Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Useampia sisältömarkkinointitaktiikoita hyödyntämällä parempiin tuloksiin

Tehokkaaseen sisältömarkkinointiin tarvitaan useita markkinointitaktiikoita. Sisältöä tulisi jakaa eri muodoissa eri kanavien kautta, jotta kohdeyleisöä päästään palvelemaan tehokkaimmin. Amerikkalaistutkimuksen (CMI/Marketing Profs) mukaan B2B-markkinoijista suuri osa käyttää noin 10-20 erilaista markkinointitaktiikkaa. Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet (kts. kuva).

Ohjenuoria sisältömarkkinointiin:

  1. Oikea sisältö oikealle yleisölle. Kohdenna tarkkaan ja mittaa mikä aihe kiinnostaa lukijoita. Muodosta kohderyhmiä ja räätälöi niille sopivaa sisältöä.
  2. Oikea sisältö oikeassa muodossa. Käytä erilaisia sisältömarkkinointitaktiikoita. Mieti mitä sisältöä julkaiset ja missä muodossa sisältö on tehokkaimmillaan. Esimerkiksi teksti vs. videot.
  3. Oikea sisältö oikeassa kanavassa. Määrittele missä kanavissa sisältöäsi julkaistaan. Mieti myös minkälainen sisältö on julkaisukanavaan sopivaa. Kannusta sisällön jakamiseen, jotta huippuun hiottu sisältösi tavoittaa mahdollisimman suuren joukon.

Näiden vinkkien ohella voit käydä myös haukkaamassa palan Koodiviidakon sisältömarkkinointia ja ladata suositun sähköpostimarkkinoinnin oppaan. Opastamme on ladattu jo yli 7000 kertaa, voit lukea sen perinteiseen tyyliin pdf:nä tai hakea oppaan suoraan iPadillesi iBookstoresta.

Siirry lataamaan opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

10 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön

Call-to-Action (CTA) voi vaikuttaa merkittävästi uutiskirjeen kilkkausprosentiin, sivuston CTR:ään tai verkkokaupan myyntiin. Kokosimme 10 vinkkiä CTA:n tehokkaaseen käyttöön.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

100 vinkkiä digimarkkinointiin ja -viestintään

Suomen 100-vuotistaipaleen kunniaksi halusimme kiittää kotimaatamme. Keräsimme kokoon 100 vinkkiä digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää