Kirjoitus

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

Ota yhteyttä
Katso kuva Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle. Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.

Verkkopalveluiden ja markkinointikanavien mobiiliystävällisyys on ollut yksi viime vuoden kuumimmista puheenaiheista digimarkkinoinnin kentällä. Perustellusti voidaan väittää, että verkkopalveluiden mobiilikehitys on laahannut jäljessä käyttäjien muuttuviin tottumuksiin nähden. Erityisesti sivustopuolella on kuitenkin jo nähtävissä selkeä muutos parempaan, sillä palveluiden mobiiliin selailukokemukseen kiinnitetään nyt selvästi enemmän huomiota.

Kärjistettynä mobiiliystävällinen sivusto voidaan toteuttaa kahdella tapaa:

  1. Olemassa oleva sivusto säilytetään, ja sen rinnalle toteutetaan erillinen mobiiliversio tai -versiot. Selaaja ei välttämättä huomaa eroa, sillä vain joissain tapauksissa mobiilikäyttäjältä kysytään erikseen: "Haluatko siirtyä mobiiliversioon?". Valitettavan usein sivuston mobiiliversio tarkoittaa käytännössä varsinaista verkkopalvelua selvästi riisutumpaa versiota, josta selaaja ei välttämättä löydä etsimäänsä. Haasteena toteutustavassa on myös erilaisten ja erikokoisten mobiilipäätteiden suuri kirjo, joiden myötä mobiiliversion optimointi on haasteellista.
  2. Varsinainen verkkopalvelu toteutetaan responsiivisena. Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

SOL on kansainvälinen palvelualan perheyritys, joka tuottaa monipuolisia siivous-, toimitila-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluita. SOL Palvelut Oy toteutti responsiivisen sivustouudistuksen rinta rinnan laajemman organisaatio- ja brändiuudistuksen kanssa.

Uudistuksen tavoitteena oli luoda sivusto, joka kuvaa uutta Monipalvelu-organisaatiota ja tukee brändiä. Rakenteessa ja toiminnassa oli tärkeää, että sivustolle saapuva vierailija kiinnostuisi myös muista organisaation tarjomaista palveluista. Toteutuksessa huomiota kiinnitettiin myös SOL Palveluiden useisiin eri kohderyhmiin: kuluttajiin, B2B-asiakkaisiin sekä työntekijöihin, joita kaikkia haluttiin palvella uudella sivustolla parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden sivuston konsepti- ja graafisesta suunnittelusta sekä sisällöntuotannosta vastasi viestintätoimisto Miltton.

Julkaisujärjestelmän valinnassa tärkeimmät kriteerit olivat alustan helppo käytettävyys ja sisällön päivittäminen sekä alustan soveltuvuus kansainvälisille tytäryhtiöille. Myös sisältömarkkinoinnin keinot nähtiin tärkeänä ominaisuutena, sillä alustalla haluttiin hyödyntää niin kuva- ja videoupotuksia, bloggausta kuin SoMe-jakoja. Myös helppo hakukoneoptimointi sekä asiakkaille tarjolla oleva tekninen tuki olivat olennaisia alustan valintaan vaikuttavia kriteereitä.

Uudistuksen alustaksi valikoitui Koodiviidakko Oy:n Sivuviidakko-julkaisujärjestelmä, jonka tekniikka mahdollisti myös mobiilikäyttäjien huomioimisen responsiivisella toteutustekniikalla. Yhteistyö Koodiviidakon kanssa koettiin joustavaksi ja ketteräksi. 

Projektin lopputuloksena saimme näyttävät ja brändiä tukevat sivut, joiden käytettävyys on saanut erityistä kiitosta. Sisältöä ja päivityksiä on helppoa jakaa eri SoMe-alustoihin ja linkittää asiakasviesteihin. Uuden sivuston kanssa on mukava tehdä työtä Taija Paavola Viestintä- ja markkinointipäällikkö, SOL Palvelut Oy

Katso toteutus

Kiinnostuitko sivuston responsiivisesta toteutuksesta? Pyydä meiltä ilmainen demo Sivuviidakosta tai tutustu alustaan tarkemmin.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

10 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön

Call-to-Action (CTA) voi vaikuttaa merkittävästi uutiskirjeen kilkkausprosentiin, sivuston CTR:ään tai verkkokaupan myyntiin. Kokosimme 10 vinkkiä CTA:n tehokkaaseen käyttöön.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

100 vinkkiä digimarkkinointiin ja -viestintään

Suomen 100-vuotistaipaleen kunniaksi halusimme kiittää kotimaatamme. Keräsimme kokoon 100 vinkkiä digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää