Kirjoitus

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

Ota yhteyttä
Katso kuva Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.

Verkkopalveluiden ja markkinointikanavien mobiiliystävällisyys on ollut yksi viime vuoden kuumimmista puheenaiheista digimarkkinoinnin kentällä. Perustellusti voidaan väittää, että verkkopalveluiden mobiilikehitys on laahannut jäljessä käyttäjien muuttuviin tottumuksiin nähden. Erityisesti sivustopuolella on kuitenkin jo nähtävissä selkeä muutos parempaan, sillä palveluiden mobiiliin selailukokemukseen kiinnitetään nyt selvästi enemmän huomiota.

Kärjistettynä mobiiliystävällinen sivusto voidaan toteuttaa kahdella tapaa:

  1. Olemassa oleva sivusto säilytetään, ja sen rinnalle toteutetaan erillinen mobiiliversio tai -versiot. Selaaja ei välttämättä huomaa eroa, sillä vain joissain tapauksissa mobiilikäyttäjältä kysytään erikseen: "Haluatko siirtyä mobiiliversioon?". Valitettavan usein sivuston mobiiliversio tarkoittaa käytännössä varsinaista verkkopalvelua selvästi riisutumpaa versiota, josta selaaja ei välttämättä löydä etsimäänsä. Haasteena toteutustavassa on myös erilaisten ja erikokoisten mobiilipäätteiden suuri kirjo, joiden myötä mobiiliversion optimointi on haasteellista.
  2. Varsinainen verkkopalvelu toteutetaan responsiivisena. Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.

Case SOL: Responsiivinen sivustouudistus

SOL on kansainvälinen palvelualan perheyritys, joka tuottaa monipuolisia siivous-, toimitila-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluita. SOL Palvelut Oy toteutti responsiivisen sivustouudistuksen rinta rinnan laajemman organisaatio- ja brändiuudistuksen kanssa.

Uudistuksen tavoitteena oli luoda sivusto, joka kuvaa uutta Monipalvelu-organisaatiota ja tukee brändiä. Rakenteessa ja toiminnassa oli tärkeää, että sivustolle saapuva vierailija kiinnostuisi myös muista organisaation tarjomaista palveluista. Toteutuksessa huomiota kiinnitettiin myös SOL Palveluiden useisiin eri kohderyhmiin: kuluttajiin, B2B-asiakkaisiin sekä työntekijöihin, joita kaikkia haluttiin palvella uudella sivustolla parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden sivuston konsepti- ja graafisesta suunnittelusta sekä sisällöntuotannosta vastasi viestintätoimisto Miltton.

Julkaisujärjestelmän valinnassa tärkeimmät kriteerit olivat alustan helppo käytettävyys ja sisällön päivittäminen sekä alustan soveltuvuus kansainvälisille tytäryhtiöille. Myös sisältömarkkinoinnin keinot nähtiin tärkeänä ominaisuutena, sillä alustalla haluttiin hyödyntää niin kuva- ja videoupotuksia, bloggausta kuin SoMe-jakoja. Myös helppo hakukoneoptimointi sekä asiakkaille tarjolla oleva tekninen tuki olivat olennaisia alustan valintaan vaikuttavia kriteereitä.

Uudistuksen alustaksi valikoitui Koodiviidakko Oy:n Sivuviidakko-julkaisujärjestelmä, jonka tekniikka mahdollisti myös mobiilikäyttäjien huomioimisen responsiivisella toteutustekniikalla. Yhteistyö Koodiviidakon kanssa koettiin joustavaksi ja ketteräksi. 

Projektin lopputuloksena saimme näyttävät ja brändiä tukevat sivut, joiden käytettävyys on saanut erityistä kiitosta. Sisältöä ja päivityksiä on helppoa jakaa eri SoMe-alustoihin ja linkittää asiakasviesteihin. Uuden sivuston kanssa on mukava tehdä työtä Taija Paavola Viestintä- ja markkinointipäällikkö, SOL Palvelut Oy

Katso toteutus

Kiinnostuitko sivuston responsiivisesta toteutuksesta? Pyydä meiltä ilmainen demo Sivuviidakosta tai tutustu alustaan tarkemmin.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää