Kirjoitus

Case Musta-Pekka: Kohdennus tuo tuloksia

Ota yhteyttä
Katso kuva Case Musta-Pekka: Kohdennus tuo tuloksia Tärkeintä on saada sisältö kohtaamaan kohderyhmän kiinnostus ja seurata jatkuvasti miten tässä onnistutaan. Työtä asian eteen on tehtävä, mutta se näkyy myös tuloksissa

IT-tuotteiden jälleenmyyjä ja verkkokauppias Musta-Pekka on tehnyt tuloksellista sähköpostimarkkinointia jo useamman vuoden ajan. Lähetykseen Musta-Pekka käyttää Postiviidakko-työkalua, jolla lähetetään kuukausittain näyttäviä graafisia uutiskirjeitä sekä verkkokaupasta ostaneille että potentiaalisille asiakkaille. Kokemuksen kautta yrityksessä on huomattu, ettei sähköpostimarkkinoinnin kohdennus ole pelkkää sanahelinää.

Aiemmin Musta-Pekalla tehtiin markkinointia ostorekistereille, joissa viestien kohdennus oli hiukan väljempää. Hyvän sisällön ja laadukkaan vastaanottajarekisterin liittoon on toki pyritty aina – ajan myötä ostorekistereiden tehon huomattiin kuitenkin laskevan. Yrityksessä tiedostettiin että asialle täytyy tehdä jotain, ja syntyi päätös panostaa aiempaa voimakkaammin opt-in -tilaajarekisterin keräämiseen.

Tilaajia ryhdyttiin keräämään sivuston ja verkkokaupan kautta muun muassa erilaisten kilpailujen ja kampanjoiden avulla. Tilaajien keräämisen ohella Musta-Pekka seuraa tarkasti jakeluidensa tehoa eri kohderyhmille: jos jokin kohderyhmä tai juttu ei toimi, kokeillaan kohdentaa eri tavalla. Näin sekä sisältö että kohderyhmät päivittyvät ja jalostuvat jatkuvasti rinta rinnan. Systemaattisen työn on huomattu tuovan myös tuloksia: parhaiten kohdennetut viestit ovat saaneet massalistoihin verrattuna noin 8-kertaisen klikkausprosentin (CTR).

"Tärkeintä on saada sisältö kohtaamaan kohderyhmän kiinnostus ja seurata jatkuvasti miten tässä onnistutaan. Työtä asian eteen on tehtävä, mutta se näkyy myös tuloksissa", kertoo Musta Pekka Oy: n toimitusjohtaja Jussi Patopuro.

Lue casen ohella Koodiviidakon parhaat vinkit opt-in -tilaajarekisterin kartoittamiseen:

Tutustu Postiviidakkoon

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää