Kirjoitus

Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta

Ota yhteyttä
Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta.

Hallitus sopi kehysriihessään keväällä, että arvonlisäverokantoja nostetaan prosenttiyksiköllä 1.1.2013 alkaen. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 23 prosentista 24 prosenttiin, alennettu 13 prosentin verokanta nousee 14 prosenttiin sekä alennettu 9 prosentin verokanta nousee 10 prosenttiin.

Arvonlisävero on käytetyin yleinen kulutusvero maailmassa. Se on voimassa yli 140 maassa, joiden joukossa ovat lähes kaikki OECD-maat ja myös tärkeimmät OECD:n ulkopuoliset maat, kuten Kiina, Intia, Venäjä ja Brasilia. OECD-maista Yhdysvallat on ainoa maa, jossa ei ole käytössä arvonlisäveroa. Suomessa arvonlisäverotus tuli voimaan 1.6.1994.

Viime aikoina eri maiden arvonlisäverokannat ovat muuttuneet kansainvälisen talouskriisin vuoksi poikkeuksellisen paljon. Osa maista on paikannut julkisen talouden alijäämää korottamalla arvonlisäverotusta, kun taas osa maista on elvyttänyt talouttaan alentamalla väliaikaisesti arvonlisäverokantojaan.

Muutokset arvonlisäverokannoissa vaikuttavat luonnollisesti Suomessa myös verkkokauppiaan arkeen. Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta. Kumpikaan vaihtoehto ei varmastikaan houkuttele kilpailutilanteessa, jossa ulkomaiset verkkokaupat leikkivät samalla hiekkalaatikolla.

Verkkokaupan käytännön toiminnan kannalta korotus ei aiheuta muutoksia – kehittyneimmissä verkkokauppa-alustoissa verokannan muutokset astuvat voimaan automaattisesti. Näin on esimerkiksi ViidakkoStorelle rakennetuissa kaupoissa, joissa alusta itse hoitaa tarvittavat verokannan muutokset järjestelmään. Kauppiaan ei näin ollen tarvitse itse huolehtia verokannan noususta, vaan kauppa jatkaa toimintaansa normaaliin tapaan uuden verokannan päivittyessä alustaan itsestään.

Tutustu ViidakkoStoreen

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää