Kirjoitus

Ajanpuute ja resurssipula sisältömarkkinoinnin suurimmat haasteet

Ota yhteyttä
Katso kuva Ajanpuute ja resurssipula sisältömarkkinoinnin suurimmat haasteet Sisältömarkkinoinnin suurimmat haasteet liittyvät työajan ja henkilöresurssien riittämättömyyteen.
Katso kuva Yritykset tilaavat ulkopuolisilta toimijoilta eniten sisältöjen visuaaliseen tuotantoon liittyviä palveluja. Iso osa yrityksistä ei käytä lainkaan ulkopuolista apua sisältömarkkinoinnissa.

Sisältömarkkinointi nousi muutama vuosi sitten todelliseksi ”buzzwordiksi” yritysten markkinointiviestinnässä. Pölyn laskeuduttua sisältömarkkinoinnin käytänteistä ja taktiikoista on tullut suurelle osalle yrityksiä arkipäivää. Mutta miltä tilanne näyttää sisältömarkkinointia tekevän yrityksen näkökulmasta?

Koodiviidakko toteutti alkuvuodesta 2015 asiakkailleen sisältömarkkinoinnin käytäntöjä, tavoitteita ja haasteita koskevan kyselyn, johon vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa. Kyselyyn vastanneista 90% kertoi tekevänsä sisältömarkkinointia.

Ajanpuute ja resurssipula suurimmat haasteet

Sisältömarkkinoinnin suurimmat haasteet liittyvät vastaajilla työajan ja henkilöresurssien riittämättömyyteen. Vaikka myös muut tekijät tuovat haasteita yrityksille, niitä ei koeta yhtä merkittävinä haasteina.

Teknologiaa tai sopivien yhteistyökumppanien löytämistä ei sen sijaan koeta suurena haasteena sisältömarkkinoinnin toteutukselle. Edellytykset sisältömarkkinoinnin toteutukselle vaikuttavat siis olevan näiden osalta pääpiirteittäin kunnossa yrityksissä.

Samat haasteet toistuivat tutkimuksessa myös niillä vastaajilla, jotka eivät tee sisältömarkkinointia. Kyselyn mukaan merkittävimpiä syitä siihen, miksi osa yrityksistä ei tee sisältömarkkinointia, on juuri sisältöä tuottavan henkilökunnan puuttuminen, aikapula sekä sisällön tuottamisen haastavuus.

Ulkopuolista apua käytetään vain vähän

Yritykset tilaavat ulkopuolisilta toimijoilta eniten sisältöjen visuaaliseen tuotantoon liittyviä palveluja. Yleisimmin vastaajat ovat ulkoistaneet joko kokonaan tai osittain taittotöiden tekemisen, valokuvauksen ja videoinnin. Tekstin tuotannosta, sisältöjen suunnittelusta, strategiasta ja jakamisesta sekä kuvioiden ja kaavioiden tuotannosta suurin osa yrityksistä vastaa kuitenkin itse.

Iso osa yrityksistä ei käytä lainkaan ulkopuolista apua sisältöjensä tuottamisessa, sillä joka viides vastaaja kertoo tuottavansa kaiken sisällön itse.

Suunnitelmallisuudella tuloksiin

Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 63 prosentilla eli yli puolelta löytyy jonkinlainen sisältösuunnitelma tai sisältöstrategia, joka ohjaa sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Dokumentoitu suunnitelma löytyy kuitenkin vain 37 prosentilta vastaajista ja suullinen suunnitelma vastaavasti 26 prosentilla.

Tutkimuksessa ilmeni, että sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuudella on selvä vaikutus sisältömarkkinoinnin tehokuuteen. Yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilla suunnitelmaa ei löydy lainkaan.

Niistä tutkimuksen vastaajista, joilta ei vielä löydy sisältösuunnitelmaa, 27 % aikoo tehdä sellaisen tämän vuoden aikana. 

Se, että sisältösuunnitelmaa kohtaan löytyy kuitenkin jonkin verran kiinnostusta, on merkki siitä, että sisältöjä halutaan tehdä yrityksissä entistä suunnitelmallisemmin.

Peräti 73 % kyselyn vastaajista aikoo tuottaa digitaalisia sisältöjä tänä vuonna viime vuotta enemmän. Sisältömarkkinoinnin merkitys viestintäkeinona kasvaa siis koko ajan ja oletettavasti myös siihen suunnattu rahallinen panostus lisääntyy lähivuosina. Panosten kasvaessa ja toiminnan ammattimaistuessa voidaan myös olettaa, että sisältömarkkinointiin haetaan jatkossa enemmän apua ulkopuolelta.

Lataa tutkimuksen kooste

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää