Kirjoitus

5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon

Ota yhteyttä
Katso kuva 5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon Verkkovuosikertomuksen vahvuus piilee rikastetussa sisällössä, vuorovaikutteisuudessa ja kustannustehokkuudessa.
Katso kuva Latauskeskusominaisuudella on mahdollista valita vuosikertomuksesta haluamansa osiot, ja koostaa niistä räätälöity PDF-dokumentti.

Vuosikertomus on yrityksen mahdollisuus kertoa taloudestaan, vastuullisuudestaan ja arvoistaan kootusti yhdessä paketissa. Yritys voi kertoa itsestään avoimesti ja korostaa tiettyjä asioita, jotka ovat saattaneet jäädä sidosryhmiltä huomaamatta.

Vuosikertomuksen digitalisoiminen ja siirtäminen verkkoon kasvattaa sen lukijakuntaa, ja näin vuosikertomuksesta tulee myös yhä merkittävämpi panostus markkinoinnin kannalta.

“Laadukkaasti toteutettu verkkovuosikertomus on painoversiota luettavampi, sisältörikkaampi ja läsnä siellä, mistä tietoa ensimmäisenä etsitään ajasta ja paikasta riippumatta. Kerralla hyvin toteutettu verkkovuosikertomus antaa pohjan seuraaville vuosille ja säästää myös merkittävästi kustannuksia ja resursseja.“

Jussi KuparinenDirector, Customer Success, Koodiviidakko Oy

Verkkosivulta ladattava PDF-muotoinen vuosikertomus on toki ollut kuvioissa jo pitkään, mutta erityisesti verkkoon suunniteltu, julkaisujärjestelmän päälle rakennettu toteutus tarjoaa huomattavasti paremman käyttö- ja lukukokemuksen. Kokosimme 5 tärkeintä syytä, miksi vuosikertomus kannattaa viedä verkkoon.

1. Lukijajoukkosi kasvaa

Internet on kanava, josta tietoa haetaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä. Verkkoon tuotu vuosikertomus tavoittaa näin moninkertaisen määrän lukijoita painettuun versioon verrattuna. Tämä avaa mahdollisuuden yritykselle viestiä arvoistaan huomattavasti suuremmalle joukolle kuin aiemmin. Verkkovuosikertomuksen avulla tärkeät sidosryhmät pääsevät kertomukseen käsiksi silloin, kun heille parhaiten sopii ajasta ja paikasta riippumatta ja samalla uudet, vielä tuntemattomat kohderyhmät pystyvät tutustumaan yrityksen toimintaan.

2. Lukijalleen rikkaampi ja helpompi lukukokemus

Verkkovuosikertomusten sisältöä pystytään rikastamaan erilaisilla animaatioilla, interaktiivisilla graafeilla tai vaikkapa toimitusjohtajan videoterveisillä. Kun vuosikertomus toteutetaan laadukkaasti, toimii se kaikilla päätelaitteilla optimoidusti ja varmistaa parhaan lukukokemuksen. Dynaamisella toteutuksella lukija voi rajata eri luvut ja osiot ja näin luoda ehyen kokonaisuuden, joka antaa tietylle sidosryhmälle kaiken tarvittavan. Poimitut osiot voidaan viedä keräilykoriin ja generoida erilliseksi pdf-dokumentiksi. Näin lukija saa juuri omiin tarkoituksiinsa sopivimman kokonaisuuden.

3. Saat arvokasta palautetta ja dataa analytiikan avulla

Digitaalinen vuosikertomus mahdollistaa tarkan analytiikan ja tarjoaa yritykselle tärkeää tietoa siitä, kuinka toteutuksessa ollaan onnistuttu. Kerätyn datan avulla on mahdollista selvittää, mitä asioita vuosikertomuksessa luetaan eniten ja miksi. Näin tiedetään mihin osioihin halutaan jatkossa panostaa enemmän, ja toisaalta jääkö lukijalta jotain tärkeää huomaamatta. Vuosikertomuksesta saadulla datalla voit myös mitata, mitkä asiat kohderyhmääsi kiinnostavat.

4. Verkkovuosikertomus on helppo jakaa

Verkkovuosikertomus integroituu yrityksen monikanavaiseen digijatkumoon. Se luo yhden kosketuspinnan lisää ja parantaa yrityksen näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneissa. Vuosikertomus on myös helppo ja vaivaton jakaa muissa digitaalisissa kanavissa, jolloin se on yhä helpommin löydettävissä. Yhdessä hyvin hoidetun talousviestinnän kanssa vuosikertomus muodostaa sidosryhmille ja muille lukijoille johdonmukaisen kokemuksen, jota ei kannata yrityksen markkinoinnin kannalta aliarvioida.

5. Verkkovuosikertomus on ekologinen ja säästää resursseja

Verkkoon tehty vuosikertomus hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: se säästää paino- ja logistiikkakustannuksia ja tarjoaa silti huomattavasti paremman levikin. Kun verkkovuosikertomukseen panostetaan kerran, on pohja valmiina seuraavalle vuodelle, ja tuotantokustannuksissa säästetään huomattavasti kun sisältöjä päivitetään, eikä suunnittelua ja toteutusta tarvitse tehdä kokonaan uusiksi.

Usein verkkovuosikertomus tehdään myös perinteisemmän painotuotteen tueksi. Myös tällöin yritys säästää painokustannuksissa, sillä usealle kohderyhmälle verkkovuosikertomus on toimivampi ja helpompi ratkaisu, painosmäärän tarve vähenee.

Esimerkkejä Sivuviidakolla toteutetuista verkkovuosikertomuksista:

Kuva: Esimerkkeinä Componentan, Tiedon ja Veripalvelun verkkovuosikertomukset. 

Koodiviidakolla on vuosien kokemus verkkovuosikertomusten teknisestä toteuttamisesta. Toimimme tiiviisti yhteistyössä luovien kumppaneidemme kanssa saavuttaaksemme niin visuaalisesti kuin teknisestikin laadukkaan lopputuloksen. Käytämme vuosikertomusten toteutuksena Sivuviidakko-julkaisujärjestelmää, joka takaa teknisesti vakaan, helposti skaalautuvan sekä tietoturvan kannalta luotettavan alustan. Lue myös vierasbloggaus siitä, kuinka JOT Automation yrityksen yritysesittely toteutettiin yhdessä Mainonnan Työmaan kanssa.

Miettiikö yrityksenne vuosikertomuksen siirtämistä verkkoon tai haluatteko päivittää jo olemassa olevaa seuraavalle tasolle? Ota meihin yhteyttä niin mietitään yhdessä vuosikertomuksellenne paras mahdollinen toteutus.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Näin saat verkkosivukävijöitä somesta

Sosiaalinen media on vahvasti kasvava vaikuttamisen väline, mutta usein sen vaikuttavuutta on vaikea mitata: somessa harva on ostohousut jalassa, ja brändimielikuvaa, sitoutuneisuutta tai vaikkapa asiakasuskollisuutta on hankala määritellä. Somesta siis kannattaa pyrkiä ohjaamaan verkkosivuille. Mutta miten?

Lue lisää