Kirjoitus

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Ota yhteyttä
5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa Automaation avulla pystyt kartoittamaan asiakkaasi osto- ja selaushistorian, ja voit tarjota juuri hänelle sopivia tuotteita.

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

1. Autat asiakasta aidosti

Markkinoinnin automaatiolla voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostokokemukseen. Voit esimerkiksi tarjota asiakkaallesi mahdollisuuden testata häntä kiinnostavia tuotteita mobiiliapplikaatioiden avulla, jolloin hän voi tutustua siihen, miten tuotteet sopivat käyttöympäristöönsä. Laajennetun todellisuuden avulla voit tarjota esimerkiksi mahdollisuuden sovittaa vaatteita tai kokeilla eri sisustus- ja värivaihtoehtoja. Verkkokaupan asiakkaista jopa 77 % toivoisi mahdollisuuden testata tuotetta virtuaalisesti.

Käyttäjäkokemusten ja -arvioiden tarjoaminen auttaa asiakasta tekemään lopullisen ostopäätöksen. Voit kertoa laajemmin tuotteen käyttömahdollisuuksista myös informatiivisten artikkeleiden avulla. Ostaja voi esimerkiksi lukea artikkelistasi vinkkejä, miten tuote soveltuu eri käyttöympäristöihin tai miten se toimii yhteen muiden tuotteiden kanssa.



IKEA tarjoaa verkkosivullaan ideoita tuotteidensa käyttämiseksi.

2. Kasvatat myyntiä

Koska tavoitteenasi on tehdä tulosta, kannattaa sinun tarjota ja esitellä tuotteita kattavasti, mutta asiakkaan kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Automaation avulla pystyt kartoittamaan asiakkaasi osto- ja selaushistorian, ja niiden perusteella tarjoamaan juuri hänelle relevantteja tuotteita. Näin teet myynnistäsi hienovaraista ja asiakkaan tarpeita vastaavaa. Kasvatat asiakkaan luottamusta samalla, kun parannat myyntitulosta.

Voit ehdottaa esimerkiksi:

  • samaan tuoteperheeseen kuuluvia tuotteita
  • asukokonaisuutta täydentäviä tuotteita
  • ajankohtaan sopivia saman tuoteperheen tuotteita.


Kalevala Jewelry ehdottaa asiakkaalle koruun sopivia, saman tuoteperheen tuotteita.

3. Muistutat unohtuneista ostoksista

Jopa 69% ostoskoreista hylätään. Selvitä syyt, jotka ovat johtaneet ostoskorien hylkäämiseen seuraamalla käyttäjäkokemuksia. Asiakas on saattanut kokea esimerkiksi, että tuotteiden palautusoikeudet eivät tyydytä häntä tai toimituskulut ovat osoittautuneet liian suuriksi.

Automaatiojärjestelmän avulla voit tunnistaa hylätyt ostoskorit ja elvyttää automatisoidusti. Muistuta hylätystä ostoskorista ja unohtuneista tuotteista sekä ohjaa asiakas samalla takaisin ostoskoriin. Asiakas saa tilaisuuden harkita uudelleen tuotteen ostamista ja löytää kenties takaisin ostopolulleen. Voit vihjata samalla tavaroiden nopeasta menekistä sekä markkinoida alekampanjoita tai kannustaa ostoksen viemistä loppuun tarjoamalla esimerkiksi ilmaisen toimituksen.



Junkyard muistuttaa asiakkaitaan ostoskoriin unohtuneista tuotteista. Selkeä ohjaaminen ostoskoriin madaltaa asiakkaan kynnystä jatkaa ostoprosessia.

4. Sitoutat asiakkaasi

Koska ostopäätös on usein monivaiheinen prosessi, voit automaation avulla auttaa asiakasta ostopäätöksen tekemisessä. Markkinoinnin automaatio kerää dataa asiakkaan käyttäytymisen perusteella, jolloin olet tietoinen hänen kiinnostuksen kohteistaan ja toiminnastaan verkkokaupassasi. Tiedät, mitä asiakas tarvitsee ja pystyt tarjoamaan hänelle yksilöllistä palvelua oikeaan aikaan. Luot unohtumattoman ostokokemuksen. Asiakaskokemus paranee entisestään, kun muistat häntä erityisinä päivinä, kuten esimerkiksi asiakkaan syntymä- ja vuosipäivinä.



Bangerheadin tarjouskampanja Naistenpäivän kunniaksi.

5. Parannat ROI:ta

Sijoittamalla automatisointiin parannat ROI:ta. Automatisoimalla rutiinitehtäviä voit keskittyä kehittämään markkinoinnin ja liiketoiminnan kokonaiskuvaa, sisältöjäsi sekä niiden konversiota. Automaatiojärjestelmän keräämä data on peruspilarisi ja oppaasi matkalla. Vain tekemällä opit tietämään mikä toimii, mitä tietoa tarvitset lisää ja miten markkinointisi kehittyy.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää! 

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on muuttunut yhä helpommaksi. SEO:n huomioimiseen liittyy kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää